2 Ogo 2013

Ayam Masak Kicap

Hari ni nampak gayanya saya perlu memasak untuk waktu berbuka nanti.Sebab mak mentua berada di Shah Alam melawat cucunya yang baru sahaja lahir 31 Julai 2013 yang lalu.Selalunya mak mentua yang akan memasak menu berbuka , dan saya hanya bantu menyelesaikan kerja2 akhir iaitu tanak nasi, buat air dan basuh segala barang2 yang telah digunakan.Selama hampir sudah 3 hari mak mentua di Shah Alam baru hari ini terfikir apa salahnya saya memasak menu berbuka hari ini.Masak simple2 je sebelum ni kami bertiga (saya,suami dan bapa mentua) makan bungkus je sejak hari pertama mak mentua di Shah Alam.

Resepi yang telah dipilih ialah ayam masak kicap .. memandang dalam peti ais ada banyak stok ayam ,udang, sotong dan ketam.Jadi saya memilih ayam dan sotong (sambil jerit,saya mesti pilih!) untuk dimasak hari ini.

sebenarnya mak mentua selalu buat ayam ni Masak Lemak Cili Api
resepi ayam masak kicap versi cik ayubalqishah ngeee ..




Bahan2 :-

ayam yang telah digoreng separuh masak ( ayam,garam,kunyit,serbuk blackpepper (perap) dan minyak untuk menggoreng)
1/2 biji bawang besar dihiris nipis
2 ulas bawang putih dimayang
1 cm halia cincang halus
kicap manis
4 biji cili padi dibelah dua
2 batang cili hijau muda kalau suka :)

cara2 nya

ambil 3 sudu besar minyak lebihan goreng ayam tadi,tumiskan bawang besar,bawang putih,halia,dan cili api  sehingga naik bau.

lepas tu masukkan kicap dan ayam lalu kacau.

terakhir tgk ayam dh masak , letak cili hijau muda tadi .. dan saya tambah kentang juga coz memang suka ayam masak kicap letak kentang :)












Catat Ulasan

Terima kasih kerana meninggalkan jejak

0 ulasan:



 
Copyright @2019 Ayu Balqishah | All Right Reserved
Designed By SF Design Lab | Powered By
Blogger.com