Skip to main content

Posts

Showing posts from February, 2010

saat akhir hayat Rasulullah SAW(selamat menyambut maulidur Rasul)

Diriwayatkan bahawa Surah Al-Maidah ayat 3 diturunkan pada sesudah waktu Asar iaitu pada Hari Jumaat di Padang Arafah pada musim Haji Penghabisan (Wida?). Pada masa itu Rasulullah S.A.W tidak begitu jelas penerimaannya untuk mengingati isi dan makna yang terkandung dalam ayat tersebut. Kemudian Rasulullah S.A.W bersandar pada unta beliau, dan unta beliau pun duduk perlahan-lahan. Setelah itu turun Malaikat Jibril a.s dan berkata ?Wahai Muhammad, sesungguhnya pada hari ini telah disempurnakan urusan agamamu, maka terputuslah apa yang diperintahkan oleh Allah S.W.T dan demikian juga apa yang terlarang olehNya. Oleh itu kamu kumpulkan para sahabatmu dan beritahu kepada mereka bahawa hari ini adalah hari terakhir aku bertemu dengan kamu.? Apabila para sahabat mendengar hal yang demikian maka mereka pun gembira sambil berkata ?Agama kita telah sempurna?Agama kita telah sempurna?? Apabila Abu Bakar mendengar keterangan Rasulullah S.A.W itu, maka ia tidak dapat menahan kesedihann…

Balik Kampung

maaf kali ini menggunakan perkataan aku kerana penulis bermonolog sendiri :P

petang sabtu dalam jam 3,13 Feb..

kami sekeluarga balik kg kat perak nun..kuala kangsar..
ingat nak bertolak awal tapi disebabkan sebab yg x dpt dielakkan makanya btolak lah ptg...

punya lah sesak jalan..nasib ada air cond huhuhu....

kami smpai ke kuala kangsar dalam jam 11 mlm .coz ayah ajak singgah umah kakak kat besout dekat ngn tanjung malim coz nak bg kucing kesayanganku wawawawa..ayah x bg aku bela banyak2 g coz kesihatan ku yg xmenentu ...(sedih sgt2)

nilah dorg .. katun n thedore
 yuna
smpai skunk aku masih terasa ketiadaan dorg di cc..yuna malam tu tidur ngn aku siap gigit2 cam tau je aku nak bg die kat org..:(
tggllah yg ni kat umah aku skunk
baru tangkap smlm pic ni..namanya mok..
esoknya ayah n adik badiknya shj yg g mancing...aku?hanya tidur sbg aktiviti utama bsama kazen ku...huhu..

n hari tu aku n adik aku amira mkn ulam-ulaman...ulam raja,temulawak n sbgnya...
ni pic ulam ulaman tu huhu..

aku m…

comey tak?

ibuku yang comel seperti bayi ni..huhu telah membuat persetujuan untuk menjaga baby comel ni...(yolah bosan katenye,sume org keje mak sesorg kat umah)...
ayah pun membenarkan mak amik dak tecik! ni dibawah jagaan mak..tapi time nye opis hourlah..huhu
n insan yg paling gembira adlah aku...
kerna aku amat suka bangat2 sama baby. .balik keje je mesti g umah mak dulu...(utk mengganggu ketenteraman bayi ni tidur) ...bayi...bayi..(hikhik..cam comey sebut bayi dari baby) :P

buat teman

buat seseorang yang telah mengirim bait kata lagu ini ....terima kasih...mmm

Kau kan slalu tersimpan di hatiku
Meski ragamu tak dapat ku miliki
Jiwaku kan slalu bersamamu
Meski kau tercipta bukan untukku

Tuhan berikan aku cinta satu kali lagi
Hanya untuk barsamanya
Ku mencintainya sungguh mencintainya Rasa ini sungguh tak wajar
Namun ku ingin tetap bersama dia
Untuk selamanya Mengapa cinta ini terlarang
Saat ku yakini kaulah milikku
Mengapa cinta kita tak bisa bersatu
Saat ku yakin tak ada cinta selain dirimu Tuhan berikan aku hidup satu kali lagi
Hanya untuk bersamanya
Ku mencintainya sungguh mencintainya Rasa ini sungguh tak wajar
Namun ku ingin tetap bersama dia
Untuk selamanya


Bermaknakah Hari Kekasih????

Sambutan 14 Februari sebenarnya banyak berkaitan amalan ritual penganut Kristian

TIBANYA 14 Februari tidak lengkap tanpa peringatan supaya umat Islam tidak menyambut Hari Kekasih atau Valentine’s Day yang sudah menjadi sebahagian budaya masyarakat khususnya generasi muda sekarang.

Ada berpendapat usah dibangkitkan isu itu kerana hanya akan menjadi pencetus kepada amalan bercanggah dengan syariat Islam. Namun, ada baiknya dibincangkan perkara ini sebagai peringatan kepada mereka yang sudah memasang niat untuk meraikannya.

Malah, ia sebagai penjelasan kerana ada yang cuba menghalalkan sambutan Hari Kekasih ini supaya perancangan meraikannya tidak dipandang serong dengan pendapat, ia adalah hari untuk menterjemahkan perasaan kasih sayang bukan saja kepada kekasih, malah juga keluarga serta sahabat handai.

Hakikatnya, apa juga alasan diberikan untuk membolehkan Hari Kekasih disambut terutama oleh golongan muda Islam, Panel Kajian Aqidah (PKA) dan Panel Kajian Syariah (PKS) Jabatan Kemajua…

Moga Aku Mendapat NikmatNya diatas sakitku ini

Dalam satu waktu, Rasulullah menjenguk Salman al-Fahrisi yang tengah berbaring sakit. Rasulullah bersabda.“Sesungguhnya ada tiga pahala yang menjadi kepunyaanmu dikala sakit. Engkau sedang mendapat peringatan dari Allah SWT, doamu dikabulkan-Nya, dan penyakit yang menimpamu akan menghapuskan dosa-dosamu.”


Rasulullah pun melarang untuk mencela penyakit. Ketika Ummu Saib sakit demam dan mencela penyakit yang menimpanya, Nabi bersabda. “Janganlah kamu mencela demam. Karena sesungguhnya demam itu menikis kesalahan anak cucu Adam sebagaimana bara api mengikis keburukan besi.” (HR. Muslim) “Tidaklah orang Muslim ditimpa cobaan berupa penyakit atau lainnya, melainkan Allah menggugurkan keburukannya, sebagaimana pohon yang menggugurkan daunnya.” (HR. Bukhari-Muslim)
Hikmah Ketika Sakit
Dalam sebuah buku yang berjudul Yasalunaka fi al-Dinwa al-Hayat dan dikutip dalam Tabloid Syiar, Dr. Ahmad al-Syurbasi menulis ada lima hikmah dari sakit yang dialami manusia.
Pertama, sakit merupakan kesempatan u…