Skip to main content

Posts

Showing posts from January, 2012

Rasullullah SAW manusia teragung,apakah boleh diraikan hari Baginda?

MAULID MERAIKAN KELAHIRAN RASULULLAH
SALLALLAHU 'ALAIHI WA SALLAM
Apakah dia nas atau pun dalil yang terdapat didalam Al-Quran dan As-sunnah mengenai sambutan Maulid (kelahiran) Rasulullah (s.a.w)? Apakah pendapat para Imam dan Ulama keempat-empat Mazhab? Apa pula pendapat ulama zaman sekarang, yang menggelarkan diri mereka "salafi"? Mereka menghalangnya kerana menganggap sambutan Maulid itu bida'ah antara mereka ialah Albani, Bin Baz, al-Jaza'iri, Mashhur Salman, 'Uthaymin. Bagaimana pula mereka yang berpendapat tidak perlu berdiri setelah selesai membaca rangkaian selawat, darud dan puji-pujian semasa penghujung majlis Maulid - walaupun mereka meraikannya? Ada pula yang menolak untuk mengucap "Assalamu'alaika Ya Rasulullah" (s.a.w) dan tanggapan mereka bahawa kita tidak boleh menyeru Rasulullah dengan perkataan "Ya" ataupun "Oh" ?



PRAKATA Dalil daripada Al-Quran dan As-sunnah yang mengatakan bahawa menyambut Mau…

Perjalanan Hari Ini

pagi2 lah dah keluar dalam jam 8 pagi...

saya nampak ceria di dalam kereta kononnya saya yang mendrive :P ( maklumlah awal lagi jdi sy sgt seronok lalala )

perjalanan ke Bandar Baru Ampang agk sesak ... aduyai .. pastu ternampak lah yg ni hehee

ni pic dia lg satu ( dari blkang )

huh .. org sgt ramai ... jdi saya patah semula utk breakfast di Kompleks Muhibah Tmn Nirwana ..


husband makan ayam goreng je 2 ketul .. sy pula

saya order nasi lemak dan teh ais :).. selesai je makan

saya terus ke Dewan Umno di Ampang .. amik je num kena tunggu lagi dalam 2 jam lebih aduyai ..

dah amik num giliran , baru lah amik

tunngu sehingga num dipanggil , hampir sejam saya tunggu di luar menunggu suami , malas nak masuk di dalam ,saya pun duduk di kerusi luar yg disediakan.Terlihat beberapa org BN (coz dia mmg pakai baju BN),yang agk lebih tua dri sy...bagus tgk dorg saling bantu membantu..cakap pun sopan..ada sorg lelaki ni pun baik,cakap elok je..n tolong amik kan ade sorg pakcik yg sgt berumur dri …

ESQ n Kursus Pengedalian Makanan

hari ini saya dan husband pagi2 lagi dah nak mengadap jalan jem (kalau jalan jem lah) ,first nak g amik BR1M tu kat Ampang , pastu gi shah alam kat SACC Mall xsilap gi ESQ


utk alumni, singgah sat je coz jam 2 nak g seksyen 7 utk kursus makanan kt blakang Jakell (kalau diikutkan alamatnya lah) sampai jam 5 ptg n kalau larat mlm tu maybe g ESQ utk special nya :) .. n bermalam di rumah Nyah (kakak hubby) d seksyen 9 :) .. hope semua bjalan lancar .. amin ..

KehendakNya

Bergelut dengan kenyataan
Bermandi sinar kepalsuan
Derita dalam penantian
Harapan pudar dijalanan

Memesong tiada haluan
Tersesat di dalam cabaran
Kasihmu sengsara akhirnya
Akibat cinta buta

Dimana kasih berada
Disitu terpaut curiga
Dimana rindu bermanja
Disitu berparut luka

Hanya tuhan yang lebih mengerti
Kedukaan yang aku lalui
Kasih tuhan tak berbelah bagi
KepadaNya cinta kupatuhi

Terbuktilah hanya satu jalan
Ternyatalah kalimah dan iman
Dan bergerak satu zarah jua
Belaikan dengan izin tuhan

Dimana kasih berada
Disitu terpaut curiga
Dimana rindu bermanja
Disitu berparut luka

Hanya tuhan yang lebih mengerti
Kedukaan yang aku lalui
Kasih tuhan tak berbelah bagi
KepadaNya cinta kupatuhi

Terbuktilah hanya satu jalan
Ternyatalah kalimah dan iman
Dan bergerak satu zarah jua
Belaikan dengan izin tuhan

Hanya tuhan yang lebih mengerti
Kedukaan yang aku lalui
Kasih tuhan tak berbelah bagi
KepadaNya cinta kupatuhi

Terbuktilah hanya satu jalan
Ternyatalah kalimah dan iman

Amalan yang membolehkan terselamat dari siksa KUBUR

Kematian adalah ‘hidangan’ buat setiap makhluk yang hidup. Itulah azali penciptaan kehidupan. Apabila matinya seseorang, maka terputuslah hubungan sesorang dengan dunia melainkan anak yang soleh, ilmu yang bermanfaat atau sedekah jariah. Beberapa ketika ini, penulis telah bertemu dengan beberapa kejadian yang amat menginsafkan bagi manusia seperti penulis. Kejadian-kejadian kematian yang amat mengagumkan serta tidak kurang juga yang amat mengguris hati. Sesungguhnya, hanya Allah jua yang mengetahui samada baik atau tidaknya nasib si mati tersebut di alam barzakh sementara menunggu sangkakala yang ditiup oleh Israfil a.s. Seruan kebangkitan ke padang mahsyar.

Terlebih dahulu, marilah kita ketahui sejarah susur galur Surah Al-Mulk (Kerajaan) ini dan sama-sama kita amal dan hafalkan kandungannya semata-mata kerana Allah SWT.
Daripada Abu Hurairah, daripada Rasulullah s.a.w, baginda bersabda: Sesungguhnya ada satu surah dalam al-Quran yang
mengandungi tiga puluh ayat. Ia dapat memberikan…

Jangan Menangis Lagi

Tangisan kerinduan
Ratapan yang bukan pemergian
Tangisan tanpa henti
Bagai dicucuk sembilu senja
Dunia sementara
Menyesal tiada guna

p/s

Aku melihat salju,

Di tengah kering Sahara,
Sejuk ia mendamaikan,
Menarikan siulan lagu-lagu kehidupan,
Untuk jiwa-jiwa yang pasrah.
Beku ia mendinginkan,
Menghentakkan auman jerit-jerit kemusnahan,
Untuk jiwa-jiwa yang patah.

Kalau engkau diberi pilihan,
Di kiri sejuk di kanan beku,
Salju yang mana engkau sajikan?

p/s lagi : saya terjumpa sajak ini disimpanan saya .. tapi yang pasti bukan tulisan saya ..

Rezeki,Syukur Alhamdulillah

assalammualaikum, alhamdulillah hari ini 20 Jan 2012 saya mendapat peluang untuk menjual moist choc cake saya di Petronas Tmn Tun ... Alhamdulillah sekali lagi sesiapa yang berminat boleh menghubungi saya sendiri atau pergi ke laman web kami

perkongsian dan peringatan

Ustaz Don & Mat Lutfi adik beradik ?

setelah mendengar tazkirah dari ustaz Don Daniyal yang sedang meletup2 namanya sekarang , tiba2 saya terkenang semasa lalu hehehe ... ttg seorang vlogger yg agk popular Mat Lutfi ... cara penyampaian , percakapan , mereka agak byk persamaan .. dan secara tidak sengaja saya teringat ustaz Don ada juga seorang adik mungkin yang belajar ambil course arkitek ... dan Mat Lutfi juga xsilap sy mengambil course yg sama di Australia .. :) .. tapi ini hanya lah seingat sy ... adakah mereka adik beradik ? xsabar2 sy nak tahu sebenarnya ... siapa yg tahu info2 lah dicni ya ...

MAT LUTFI



USTAZ DON


penyampaian beliau yg santai dan mudah diterima dan dfahami .. punya isi yg amat berguna

ustaz Don penyampaian nya begitu mudah difahami dan sangat memuaskan :)

Minta Bantuan

Assalammualaikum saya ingin meminta bantuan para pembaca jika tahu dimana saya boleh mengambil kursus wajib dalam perniagaan makanan di sekitar Lembah Klang.Dan juga kursus pembuatan makanan dari bahan coklat.Jika ada sesiapa yang mengetahuinya sila hubungi saya di talian celcom saya ayubalqishah : 019 3603659 bantuan anda amatlah dihargai :)

Subhanallah

Assalamualaikum w.b.t

Berkata Abu Salamah, “Telah berkata Abu Qatadah, Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud, sesiapa yang telah melihat daku dalam mimpinya, maka sesungguhnya dia telah melihat yang benar (al-Haqq). Hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim.
Muhasabah: Mimpi pelajar UIA berjumpa Nabi Muhammad S.A.W
Luangkan masa kalian untuk membaca.. ambil peringatan dari Baginda Nabi sempena keputeraannya tahun ini.. tunjukkan kecintaan pada Rasulullah s.a.w…
Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani. ..
Ya Allah..lancar jari ini menaipkan sebuah pengalaman yang amat berharga dari seorang insan yang dipilih Allah untuk berjumpa Nabi Muhammad s.a.w. melalui mimpi hari Khamis, 16 Rejab 1427H bersamaan 10 0gos 2006.

Yang dipilih oleh ayah beliau adalah Syamimi yg bermaksud ‘kesayanganku’ , jua gelaran Nabi pada puteri kesayangan Baginda, Fatimah. Ketika khilaf memilih Nama itu, ayah beliau mengharapkan mudah-mudahan suatu hari nanti anaknya akan menjadi salah s…

10 Akibat Jahil Agama

Zaman tidak lama sebelum kedatangan  Nabi Muhammad s.a.w, dikenali sebagai zaman jahiliyyah. Ini kerana ajaran para nabi yang sebenar sudah jauh menyimpang dan terseleweng dari yang asal.

Dan malangnya, di zaman yang serba canggih dan maju dengan alat telekomunikasi dan media massa ini pun masih ramai lagi orang Islam yang amat jahil dengan agama, walaupun sudah begitu banyak tersebar buku-buku agama, ceramah-ceramah dan tulisan-tulisan melalui pelbagai medium.

Daripada Anas r.a berkata: Bersabda Rasulullah s.a.w: "Selagi akan ada di akhir zaman ahli ibadah yang jahil dan ulama yang fasik."   (Hadis riwayat Ibnu Adi)

Saidina Umar r.a pun pernah berbicara tentang hal ini dan dia juga takut akan kemunculan ulama suu' (ulama' jahat / ulama' dunia) dan ahli ibadah yang jahil ini.

Amat banyak kesan buruk akibat menjadi jahil agama, dan di sini saya hanya kemukakan 10 darinya sahaja untuk difikir-fikir dan direnung-renungkan bersama.


1 - Yang benar dikatakan sa…