Dec 22, 2013

Kuih badak berendam MUDAH!

ha.. baru jap2 ni sy buat kuih badak berendam..bluehyppo..heheh..
sy share pic nya ya hihi..


senang je nak buatnya ni..okay mula2 prepair untuk doh nya..

tepung pulut sukatan mengikut kesukaan anda sendiri,macam saya,saya guna separuh dari bungkusan tu.masukkan air dan garam.uli sehingga menjadi doh dan tak melekat.

lepas tu standby untuk intinya ..
kelapa parut,gula kabung,gula pasir
 *masak dalam kuali,campurkan sekali + air / air kelapa tadi tu untuk lagi sedap ..
dan masak hingga kering ya..

lepas tu masukkan inti kedalam doh,dan bentukkan menjadi bentuk kesukaan anda,macam saya ada macam-macam bentuk..

kuah :-

saya guna santan kotak+air+garam..panaskan atas api

doh yang dah siap tadi celurkan dalam air mendidih dalam periuk..dan tunggu sehingga badak-badak tersebut timbul dipermukaan.setelah timbul,ambil doh tersebut masukkan kedalam kuah santan tadi...:)..yay dh boleh makan dah... kat bawah ni doh yang belum dimasak.


rasanya memang sangat mengancam,setelah boring asyik buat Cucur Sayuran je hari-hari..hahahaha

0 comments:

Followers

My 1st novel

My 1st novel
sudilah baca ya

Warkah Seharum Cinta FAN

sahabat sedang menambah ilmu

Popular Posts

Archive

Powered by Blogger.

Chat

Copyright © . | Powered by Blogger
Design by Blog Oh! Blog | Blogger Theme by NewBloggerThemes.com