Plz likes my page

Penutup Tin Aluminium Rm800++ sekilo???

"sekilo rm800,aku ada 2 kilo..biar betul ?"
"betullah abg akk jual kat org tu,1000++ gak dia dpt.."
inilah statement yang kawan sy bgtau kt saya.. tapi aritu baru je tanya lagi mungkin xde rezeki kot dia kata org yg amik pnutup tin tu dh xde kat tmpat biasa... mmm

......................................................................................................

kaya...kaya..kaya...ha..jgn pandai senteng kat org2 yg geledah cari tin tu k..ntah2 dorg tgh duk goyang kaki dh skunk...kalau lah tau dri kecik dulu kan bagus..huhu

maybe penutup tin ni pure aluminium kot yg body die xsgt kot hehehe




huhu nmpak x ape yg saya nmpak DUIT2$$..hikhik

tapikan ada tak sesiapa tahu nak jual kat mana? kalau ada berkongsilah disini ya

Allah sakitnya..




pelik aku pengsan pas aku habis mandi n waktu tu hujan selebat2nya,sedar2 je dh ats katil kat bilik aku..akhirnya bila dah xboleh buat apa..aku buat keputusan utk ke hospital..angah,faiz,mira,kwn baikku reen turut serta menghantar aku ke hospital dgn mendukungku..huhu..smpai hospital dh ada ats kusi roda...haish..sedihnya lah

semalaman duk kat hosspital..gara2 pengsan kaki terus xboleh gerak.dahlh xmkn
satu hari..akhirnya kna amik darah n masuk air..sakit sgt waktu kena
cucuk kai jarum tu.:(.dhlh waktu tu
langsung xde kudrat..n pernafasan pun xstabil.walaupun aircond dipasang dengan suhu yg agk tinggi sejuknya..tapi aku berpeluh macam dah kena hujan coz tahan sakit lagi kat kaki,dengan tusukan jarumnya lagi...akhirnya hampir 5 jam aku mampu bernafas spt biasa,alhamdulillah.doctor ckp high pressure.Ya Allah terima kasih diats kesempatan yg utk kesekian kalinya ini dan aku msh mampu melihat dunia.Semalam hanya satu yg ada dalam kepala ku..apakah aku bisa melihat dunia ini lagi?...sebab memg aku betul2 xboleh bernafas dengan baik...dan doc siap letak paper bag kat mulut aku supaya dpt nafas dengan tenang..nak masuk gas xboleh,coz perut aku kosong,kalau amik jugak dorang cakap boleh mengakibatkan maut...hanya padaNya aku berserah..namun jika aku pergi jua waktu tu,satu je yg aku pikirkan ...keluargaku..sahabat baikku dan semua insan yg menyayangiku...apakah mereka akan baik2 saja?sekali lg alhamdulillah kerana hingga kini aku masih disini..mengupdate blog usang ku ini...

Isu Gabung Puasa Sunat & Qadha


Isu Gabung Puasa Sunat & Qadha


Isu menggabungkan puasa qadha dan syawal sememangnya amat popular, pandangan ringkas saya adalah seperti berikut :-

Tidak elok untuk menggabungkan kedua-duanya bagi mereka yang mampu (dari sudut kesihatan tubuh dan lain-lain) untuk memisahkannya. Ini kerana sepengetahuan saya tiada dalil yang spesifik membuktikan Nabi SAW pernah melakukannya atau menganjurkan kepada para sahabat untuk menggabungkannya.

Apabila Nabi, sahabat dan salaf soleh tidak melakukannya maka pastinya ia bukanlah amalan yang terpilih dan terbaik kerana pilihan Nabi SAW dan para sahabat selamanya adalah yang terbaik.

Malah terdapat juga hujjah-hujjah yang menyebabkan pandangan yang yang mengharuskan penggabungan ‘qadha dan ganti’ itu dipersoalkan, iaitu :-

1. Jika seseorang mengatakan boleh gabung puasa qadha (yang wajib) dengan puasa syawwal (yang sunat) maka sudah tentu selepas ini timbul pula individu yang cuba menggabungkan solat wajib dengan solat sunat, seperti gabungan solat isyak dengan terawih, atau subuh dengan ‘tahiyyatul masjid’ atau dengan solat sunat fajar, atau solat jumaat dengan solat sunat ‘tahiyyatul masjid’. Maka ini pasti menyebabkan masalah lain timbul dalam ibadah wajib termasuk rekaan-rekaan pelik seperti solat fardhu subuh campur istikharah dan lain-lain.

2. Menurut Prof. Dr Syeikh Abd Malik as-Sa’dy (ex-Lajnah Fatwa Iraq) dan Prof Dr Mohd ‘Uqlah el-Ibrahim (Jordan) mereka berpendapat bahawa amalan wajib tidak boleh digabungkan dengan apa-apa amalan wajib atau sunat lain, kerana amalan wajib memerlukan tumpuan khusus yang tidak berbelah bahagi semasa pelaksanaannya dan ia perlu bagi mengangkat tuntutan kewajibannya. Justeru, tindakan menggabungkan ini pasti mengurangkan kesempurnaan hamba dalam menunaikan tuntutan wajib mereka. Wallahu a’lam.

3. Tindakan A’isyah ra yang melewatkan Qadha pula boleh di jadikan hujjah bahawa beliau mengasingkan kedua-dua puasa Qadha dan Syawwal. Maka ini lah yang terpilih sepatutnya. (tidak gabungkan kerana aisyah tidak menggabungkannya) . Aisyah menyebut :
كأن يكون عليّ الصيام من شهر رمضان فما أقضيه حتى يجئ شعبان
Ertinya : Kewajiban ke atasku untuk puasa (Qadha) dari puasa Ramdhan, tidaklah aku menggantinya sehingga datang sya’ban” ( Riwayat Muslim, no 101)

4. Amalan wajib (qadha) memerlukan niat yang ‘jazam’ (tepat dan pasti) maka tindakan mengabungkan ia dengan niat puasa sunat mungkin boleh merosakkannya kepastiannya. Kerana itulah ulama yang mengizinkannya mencadangkan agar diniat puasa qadha sahaja, adapun syawwal itu dipendam sahaja dengan harapan Allah menerimanya.
Bagaimanapun, ulama yang mencadangkan ini jelas menyatakan bahawa tindakan menggabungkannya tetap mengurangkan pahala sunat syawwal ini kerana tidak diniat dan tidak dilakukan sepenuhnya (Hasyiah As-Syarqawi ‘ala al-Tahrir, Syeikh Zakaria Al-Ansary, 1/427; naqal dari Min Ahsanil Kalam Fil Fatawa, Atiyyah Saqr, 2/23)

5. Malah ada pula yang berhujjah bahawa amalan sunat tidak boleh ditunaikan sebelum amalan fardu. Demikian menurut Syeikh Abu Raghib al-Asfahani, Syeikh Ihsan Muhammad ‘Aayish al-’Utaibi dan juga di sebutkan oleh Dr Yusof Al-Qaradawi di dalam kitabnya Fiqh Awalwiyyat. Ini ada asasnya kerana berdasarkan hadith Nabi SAW
من صام رمضان ثم أتبعه ستاً من شوال فكأنما صام الدهر
Ertinya: “Barangsiapa telah berpuasa Ramadan kemudian diikuti dengan 6 hari dari dari Syawwal (puasa) maka ia adalah seperti (pahala) puasa ad-Dahr (setahun)” (Riwayat Al-Bukhari, no 6502).

6. Kita dapat melihat penggunaan ‘fe’il madhi’ iaitu ‘past tense’ bagi puasa Ramadan, mungkin sahaja boleh membawa makna sesiapa yang belum lengkap puasa Ramadannya perlulah melengkapkan dahulu, kemudian barulah mereka layak bagi mendapat peruntukan pahala sunat Syawwal.

7. Hujjah ulama yang mengharuskannya adalah hadith
” Sesungguhnya amalan itu berdasarkan kepada niat, dan bagi seseorang apa yang diniatkan.” (Riwayat Bukhari, no 1, 1/12)
Ia dilihat agak umum, memang benar apa yang diniatkan adalah penting, tetapi niat mempunyai kaedah dan cara-caranya bagi diterima, contohnya seperti niat solat yang di cadangkan di dalam mazhab Syafie dimulakan semasa lafaz takbiratul ihram di sebut, jika tidak niat itu tidak dikira. (Rujuk Al-umm, hlm 78, cet Baytul Afkar; Rawdhah At-Tolibin, An-Nawawi, cet Baytul Afkar, hlm 103).
Justeru, niat juga ada displinnya dan tidak boleh di buat sesuka hati di dalam ibadah.

Kesimpulan
Kesimpulan dalam yang mengutarakan perbincangan yang terbatas ini :
Elok sangat tidak digabungkan dan elok sangat didahulukan yang wajib (qadha) daripada sunat (syawwal);

Pandangan yang membolehkan saya anggap sebagai rukhsah “keringanan” bagi mereka yang mempunyai kesukaran kerana uzur dan tidak mampu untuk mengasingkannya. Antara ulama yang membolehkan untuk menggabungkannya adalah beberapa ulama dari mazhab Syafie (Mughni al-Muhtaj, 1/602), Assembly of Muslim Jurists in America (AMJA), Syeikh Atiyyah Saqar, panelis fiqh Islam online.net dan beberapa yang lain.

Sekian
_________

*Tambahan

  • (Mazhab Syafie)
Niat puasa enam tidak boleh disekalikan dengan puasa qadha.
Imam as-Syafie di dalam kitab muktabarnya al-Umm ketika mensyarahkan bab 'Innamal a'malu binniat (setiap amalan dengan niat) menyebut hendaklah dibezakan ibadah puasa ramadhan, puasa nazar, puasa kafarat, puasa qadha' dan puasa tatawwu' (sunat).

  •  Imam Jalaluddin as Syuyuti di dalam kitab al Isybah juga berpendapat demikian hendaklah diasingkan puasa Ramadhan, atau nazar atau puasa sunnat.

  • MANAKALA jawapan [Fataawa al-Lajnah al-Daa’imah, 10/383] dalam masalah ini seperti berikut:

"Alhamdulillah. Tidak ada salahnya berpuasa Isnin-Khamis untuk mengqadha' puasa Ramadhan yang tertinggal, dengan syarat puasa dilakukan dengan niat mengqadha puasa...... Mudah-mudahan (moga2) anda mendapat 2 ganjaran sekali, ganjaran melakukan Qadha' dan ganjaran melakukan puasa sunat, dan fadhilat yang Allah berikan itu luas. Walaupun jika anda hanya mendapat ganjaran mengqadha' puasa, ia adalah memadai, kerana mengqadha' puasa adalah lebih mustahak dari melakukan puasa sunat. Akan tetapi jika kamu berniat melakukan puasa sunat dan tidak berniat melakukan qadha', maka kamu masih belum lagi memenuhi tuntutan kefarduan. Maka masih lagi wajib melakukan qadha' puasa Ramadhan. Wa Allahu 'alam dan selawat dan salam kepada Nabi Muhammad saw dan keluarganya."

 
  • AKAN TETAPI, 
jika terdapat masa yang sangat pendek (takut tertinggal peluang menunaikan puasa 6), berbanding dengan puasa qadha' yang banyak; seperti didalam kes wanita yang panjang haidhnya, dibenarkan melakukan puasa enam hari didalam bulan Syawwal, dan kemudian mengqadha'nya sebelum menjelang Ramadhan yang akan datang. Syeikh Ibn Utsaimin mengatakan ini merupakan pandangan yang lebih kepada kebenaran.

[Sharh al-Mumthi' 6/448].


terima kasih untuk maklumat ini...saya ambil dari

Zaharuddin Abd Rahman
http://www.zaharuddin.net/

Rahsia 13




Rahsia 13
Inilah dia rahsia as-solat, sebagai peringatan bagi yang sudah tahu atau panduan bagi yang baru tahu……


1. Niat Sembahyang Sebenarnya memeliharakan taubat kita dari dunia dan akhirat.
2. Berdiri Betul Fadilatnya, ketika mati dapat meluaskan tempat kita di dalam kubur.
3. Takbir-ratul Ihram Fadilatnya, sebagai pelita yang menerangi kita di dalam kubur.
4. Fatihah Sebagai pakaian yang indah-indah di dalam kubur.
5. Ruqu’ Sebagai tikar kita di dalam kubur.
6. I’tidal Akan memberi minuman air dari telaga al-kautsar ketika di dalam kubur.
7. Sujud Memagar kita ketika menyeberangi titian SIRATUL-MUSTAQIM.
8. Duduk antara 2 Sujud Akan menaung panji-panji nabi kita di dalam kubur.
9. Duduk antara 2 Sujud (akhir) Menjadi kenderaan ketika kita di padang Mahsyar.
10.Tahhiyat Akhir Sebagai penjawab bagi soalan yang dikemukakan oleh Munkar & Nankir di dalam kubur.
11.Selawat Nabi Sebagai pendinding api neraka di dalam kubur.
12.Salam Memelihara kita di dalam kubur.
13.Tertib Akan pertemuan kita dengan Allah S.W.T.

Hati ini menangis lagi

Dugaan apakah ini,hari ini lepas Isyak But2 pulak meninggalkan aku selamanya...ya Allah tabahkan lah hatiku..wat ms tdekat ni aku xnak bela lagi haiwan peliharaan yg baru...Hancur hati melihat But2 dh keras dlm kediamannya..:(


semoga But2 bahagia disana bersama Mia

Hati Sedih dan Pilu di pagi Hari Raya Aidilfitri



malam tadi lepas Isyak,Mia tinggalkan aku selamanya...pagi raya ni bila pandang bekas dia,hati rasa sedih sgt.Yang tinggal hanya But2 je.kesian dia sorang2...Malam tadi juga aku dh tanam Mia,Xjauh dri rumah...Ya Allah aku berharap agar hati sedih ini akan terubat jua..Moga But2 xde pe2..dia pun asyik termenung dari malam tadi..

Selamat Hari Raya Aidilfitri Maaf Zahir Dan Batin

Assalammualaikum semua...saya di sini ingin mengambil kesempatan,mengucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri Maaf Zahir dan batin kepada semua umat Islam dan istimewa kepada semua pembaca2 blog saya...



walaupun saya dah besar panjang,namun ayah tetap belikan baju raya untuk saya..hehe..tahun ni ada 3 color baju raya,salah satunya yang nilah..:)...ayah memanh suka color2 tanah ni.



Inilah keluarga ku tercinta.Terdiri dari 7 orang semuanya...:)...Semoga dihari raya ini kami sekeluarga akan lebih erat lagi .. Dan semoga ayah,mak dan adik2 selamat pergi dan pulang dari kampung..

Jom Raya : Semprit dan Chocolate Rice

Assalammualaikum semua..hye..heheh..malam tadi saya dengan rajinnya buat biskut raya untuk rumah sendiri.Dan yang paling best mak cakap sedap...Nak tengok tak hasilnya?

Selain buat kuih untuk hari raya , bila tiba musim raya cina pun saya jugak sibuk sekali,bukan sibuk apa,sibuk duk buat Ngaku Chip







ha ni proses pengadunan heheh...putarkan bagi adunan tu kembang dan nampak cantik
ha dah siap satu biskut raya..namanya semprit..tggal untuk dibakar je..









yang ni pulak adunan kedua dah pun siap dimasukkan ke dalam acuannya..nama biskut ni..coklat rice.
heheh..comel x?


yang bestnya saya bakar atas dapur guna api..pergh bukan main lama lagi tggunya..




ha bila dah siap dibakar mcm ni lah jadinya..coklat tu..saya letak coklat masak atasnya bersama coklat rice..






heheh...penat sungguh malam tadi..tapi hasilnya..MEMUASKAN!!

Sebelum ni saya dah pun buat Raya sebelum tibanya


nak resepinya?hehe..saya boleh kongsikan..ni bahan2 untuk wat biskut semprit..

Bahan-bahan ( 50 biji )

  • 1/2 cawan butter
  • 1/2 cawan gula dikisar halus
  • 1 kuning telur
  • 1 1/2 cawan tepung gandum
  • 2 sudu makan tepung kastad
  • 1 sudu teh esen vanilla
  • chocolate chips untuk hiasan

Cara-cara

  1. Panaskan oven 180 darjah.
  2. Di dalam satu mangkuk, pukul butter, gula hingga kembang. Masukkan kuning telur, vanila, dan kacau sebati.
  3. Masukkan tepung (gandum dan kastad) sedikit demi sedikit sehingga habis. Adunkan dengan tangan sehingga menjadi doh lembut.
  4. Tekan dengan acuan kuih samprit dan hiaskan dengan chocolate chips. Bakar selama lebih kurang 20 minit. 


yang ni pulak untuk chocolate rice

Bahan

250 gm butter
150 gm gula halus
1 biji kuning telur
50 gm tepung jagung
230 gm tepung gandum
30 gm serbuk koko

bahan hiasan
paper cup
coklat rice
badam cincang

Cara
1. Pukul buter dan gula sehingga sebati.
2. Masukkan kuning telur dan kacau rata lagi.
3. Ayakkan tepung jagung, tepung gandum dan serbuk koko.
4. Masukkan sedikit demi sedikt dan kacau rata,
5. Gunakan acuan bunga cina/dahlia untuk mencorakkan patern.
6. Pamkan adunan kedalam paper-cup dan hiaskan dengan coklat rice dan badam cincang.
7. Masakkan dalam oven 170'C selama 25 minit.
8. Sejukkan dan simpan dalam balang kedap udara.








My Pebret Song




Ne Me Quitta Pas / Jangan Tinggalkan Daku

for u my lovely Shahrul Najmi
 
Bila Blogger Template by Ipietoon Blogger Template