Plz likes my page

walimatul urus izhan & ayubalqishah ~ 24 mac 2012

alhamdulillah majlis berjalan dengan lancar...
terima kasih pada semua yg hadir pada majlis kawin sy hari ini 24mac2012,kepada abg2 ipar,kakak2 ipar,anak2 sedara mak abah,mak ayah sume lah saudara mara,kwn2,tukang masak catering,mak andam..dan lebih2 lagi kepada yg bpenat lelah melayani tetamu,gotong royong,dan segala2nya....
tetamu yg hadir agk ramai krn dijangka 800 org namun yg hadir melebihi 1200 org .. :) ..dan menurut kata abah hehe.. org kg tsusun pundut mngatakan majlis paling ramai tetamu .. dlm rekod.. alhamdulillah..sajian utk tetamu cukup :) .. cuma mgkin ada yg tidak dpt buah tgn amat kami kesali nmun kami bsyukur sajian mncukupi utk tetamu yg hadir..alhamdulillah..ya Allah..






semoga jodoh kami berpanjangan,dan sabar dlm mghadapi pelbagai ujian yg mndatang insyaAllah

My birthday

terima kasih kepada suami dgn kejutan kek birthday..dan terima kasih kepada kawan2 di FB,Twitter,dan Halaqah Maya :)



sebenarnya langsung tak menjangkakan yang hubby akan belikan kek,coz tetiba merajuk dan tak ingat hal apa hehe...agak seronok coz dpt kejutan kek walaupun tiada hadiah :) .. apapun terima kasih dan syukur alhamdulillah

Usrah~~

usrah

1-taaruf (saling mengenal)
2-tafahum (saling memahami)
3-takaful (saling menanggung beban)

utk menambah ikatan antara usrah

1-mengunjungi tempat bersejarah islamik
2-riadhah
3-puasa sehari bersama2
4-solat jemaah bersama2 dimasjid
5-bermalam bersama dan bertahajud bersama
6-membaca Alquran bersama-sama

Pengorbanan yang tidak ternilai

Bermulanya sebuah kisahnya...

Aku cuma ada seorang adik. Usianya tiga tahun lebih muda daripada aku. Suatu hari, untuk mendapatkan sehelai sapu tangan yang menjadi keperluan anak gadis ketika itu, aku ambil 50 sen dari poket seluar ayah.

Petang itu, pulang saja dari sekolah, ayah memanggil kami berdua. Dia meminta aku dan adik berdiri di tepi dinding. Aku menggeletar melihat rotan panjang sedepa di tangan ayah.

"Siapa ambil duit ayah?" tanya ayah bagai singa lapar.

Aku langsung tidak berdaya menentang renungan tajam mata ayah. Kedua-dua kami membisu, cuma tunduk memandang lantai.

"Baik,kalau tak mengaku,dua- dua ayah rotan!" sambung ayah sambil mengangkat tangan untuk melepaskan pukulan sulungnya ke belakang aku.

Tiba-tiba, adik menangkap tangan ayah dengan kedua-dua belah tangannya sambil berkata,

"Saya yang ambil!"

Belum sempat adik menarik nafas selepas mengungkapkan kata-kata itu, hayunan dan balunan silih berganti menghentam tubuh adik. Aku gamam, lidah kelu untuk bersuara. Walau perit menahan sakit, setitis pun airmata adik tak tumpah.

Setelah puas melihat adik terjelepok di lantai, ayah merungut...

"Kamu sudah mula belajar mencuri di rumah sendiri. Apakah lagi perbuatan kamu yang akan memalukan ayah di luar kelak?"

Malam itu, emak dan aku tak lepas-lepas mendakap adik. Belakangnya yang berbirat dipenuhi calar-balar cuba kami ubati. Namun adik cukup tabah. Setitis pun air matanya tidak mengiringi kesakitan yang mencucuk-cucuk.

Melihat keadaan itu, aku meraung sekuat hati, kesal dengan sikap aku yang takut berkata benar.
Adik segera menutup mulutku dengan kedua-dua belah tangannya lalu berkata,

"Jangan menangis kak,semuanya dah berlalu!"

Aku mengutuk diri sendiri kerana tidak mampu membela adik.

Tahun bersilih ganti, peristiwa adik dibelasah kerana mempertahankan aku bagaikan baru semalam berlaku. Adik mendapat tawaran belajar ke sekolah berasrama penuh dan aku pula ditawarkan menyambung pelajaran ke peringkat pra-universiti.

Malam itu ayah duduk di bawah cahaya lampu minyak tanah bersama ibu di ruang tamu. Aku terdengar ayah berkata,

"Zah, kedua-dua anak kita cemerlang dalam pelajaran. Abang bangga sekali!"

"Tapi apalah maknanya bang...!" aku terdengar ibu teresak-esak.

"Dimana kita nak cari duit membiayai mereka?"

Ketika itulah adik keluar dari biliknya. Dia berdiri di depan ayah dan ibu.

"Ayah, saya tak mahu ke sekolah lagi!"

Perlahan-lahan ayah bangun, membetulkan ikatan kain pelekatnya dan merenung wajah emak,kemudian wajah adik dalam-dalam.

Panggggg!....sebuah penampar singgah di pipi adik. Seperti biasa yang mampu aku lakukan ialah menutup muka dan menangis.

"Kenapa kamu ni? Tahu tak, kalau ayah terpaksa mengemis kerana persekolahan kamu, ayah akan lakukan!"

"Orang lelaki kena bersekolah. Kalau tak, dia takkan dapat membawa keluarganya keluar daripada kemiskinan," aku memujuk adik tatkala menyapu minyak pada pipinya yang bengkak.

"Kakak perempuan...biarlah kakak yang berhenti."

Tiada siapa yang menyangka, dinihari itu adik tiada dibiliknya. Dia membawa bersamanya beberapa helai baju lusuh yang dia ada. Di atas pangkin tempat dia lelapkan mata, terdapat sehelai kertas yang tercatat....

"Kak.....untuk dapat peluang ke universiti bukannya mudah. Saya cari kerja dan akan kirim wang buat akak."

Apa lagi yang saya tahu selain meraung. Ayah termenung, jelas dia cukup kecewa. Begitu juga emak yang menggunakan air matanya memujuk ayah.

Suatu petang ketika berehat di asrama, teman sebilik menerpa,

"Ada pemuda kampung tunggu kau kat luar!"

"Pemuda kampung?" bisikku. "Siapa?"

Tergesa-gesa aku keluar bilik. Dari jauh aku nampak adik berdiri dengan pakaian comotnya yang dipenuhi lumpur dan simen.

"Kenapa sebut orang kampung, sebutlah adik yang datang!"

Sambil tersenyum dia menjawab, "Akak lihatlah pakaian adik ni. Apa yang akan kawan-kawan akak kata kalau mereka tahu saya adik kakak?"

Jantungku terasa berhenti berdenyut mendengarkan jawapannya.. Aku cukup tersentuh. Tanpa sedar, air jernih mengalir di pipi. Aku kibas-kibas bebutir pasir dan tompokan simen pada pakaian adik.

Dalam suara antara dengar dan tidak, aku bersuara, "Akak tak peduli apa orang lain kata."

Dari kocek seluarnya, adik keluarkan sepit rambut berbentuk kupu-kupu. Dia mengenakan pada rambutku sambil berkata,

"Kak, saya tengok ramai gadis pakai sepit macam ni, saya beli satu untuk akak."

Aku kaku...Sepatah kata pun tak terucap. Aku rangkul adik dan dadanya dibasahi air mataku yang tak dapat ditahan-tahan.

Tamat semester, aku pulang ke kampung sementara menunggu konvokesyen. Aku lihat tingkap dan dinding rumah bersih, tak seperti selalu.

"Emak,tak payahlah kerja teruk-teruk bersihkan rumah sambut saya balik."

"Adik kamu yang bersihkan. Dia pulang kelmarin. Habis tangannya luka-luka."

Aku menerpa ke biliknya. Cantik senyum adik. Kami berdakapan.

"Sakit ke?" aku bertanya tatkala memeriksa luka pada tangannya.

"Tak....Kak tahu, semasa bekerja sebagai buruh kontrak, kerikil dan serpihan simen jatuh seperti hujan menimpa tubuh saya sepanjang masa.

Kesakitan yang dirasa tidak dapat menghentikan usaha saya untuk bekerja keras." Apalagi...aku menangis seperti selalu.

Aku berkahwin pada usia menginjak 27 tahun. Suamiku seorang usahawan menawarkan jawatan pengurus kepada adik.

"Kalau adik terima jawatan tu, apa kata orang lain?" kata adik.

"Adik takde pelajaran. Biarlah adik bekerja dengan kelulusan yang adik ada."

"Adik tak ke sekolah pun kerana akak." kata ku memujuk.

"Kenapa sebut kisah lama, kak?" katanya ringkas, cuba menyembunyikan kesedihannya.

Adik terus tinggal di kampung dan bekerja sebagai petani setelah ayah tiada.

Pada majlis perkahwinannya dengan seorang gadis sekampung, juruacara majlis bertanya,
"Siapakah orang yang paling anda sayangi?"

Spontan adik menjawab, "Selain emak, kakak saya...."katanya lantas menceritakan suatu kisah yang langsung tidak ku ingati...

"Semasa sama-sama bersekolah rendah, setiap hari kami berjalan kaki ke sekolah. Suatu hari tapak kasut saya tertanggal. Melihat saya hanya memakai kasut sebelah, kakak membuka kasutnya dan memberikannya pada saya. Dia berjalan dengan sebelah kasut. Sampai di rumah saya lihat kakinya berdarah sebab tersepak tunggul dan calar-balar. "

"Sejak itulah saya berjanji pada diri sendiri. Saya akan lakukan apa saja demi kebahagiaan kakak saya itu. Saya berjanji akan menjaganya sampai bila-bila."

Sebaik adik tamat bercerita, aku meluru ke pelamin, mendakap adik sungguh-sungguh sambil meraung bagaikan diserang histeria.

Begitulah kisahnya. Kesimpulannya jangan kita meremehkan melakukan kebaikan walau sekecil mana pun sebab kita mungkin tidak menjangka kebaikan yang kecil itulah yang meninggalkan kesan mendalam kepada orang lain.

Usrah 10 mac 2012 di HM

1. Sirah : Fairuz Liyana (Naqibah)
2. Ibadah : Cik Ayubalqishah
3. Hadis : Nur Iffah Illani Sidi

Moga dipermudahkanNYa urusan kita malam ini...aminnn

Reminder : Sabtu (9.30 malam) ^_^ bersamaan 10 Mac 2012

Permulaan sessi Ta'aruf sesama ahli.

Tilawah Al-Quran surah Al-Baqarah
* setiap ahli baca 3 ayat seorang.

(ayat terakhir ke 43)

Hafazan
* surah Al- Humazah
dan minggu hadapan adalah surah Al-Qariah :) insyaAllah .. moga dipermudahkan..

Hadis (Nur Iffah Illani Sidi)
*minggu ini hadis ke 5 dari hadis 40

Sirah (Fairuz Liyana)
*tentang perkahwinan Rasullullah SAW ..

tugas yang diberi kepada saya kali ini adalah IBADAH.

Jadi saya memilih

bgaimana mnjadikan sukan sbg ibadah?ruang ibadah didlm islam sgt luas..
ianya mliputi stp aktiviti khdupan manusia,nmun ianya akn jdi ibadah skiranya ckp syart..
ok bckp ttg syarat,jom kita lihat apakah syarat2nya…
1stly, ianya mestilh bsesuaian dgn hokum syara’..cthnya dri aspek pmakaian,sllunya kita akn lihat yg lelaki berseluar pdk mana kala wanita memakai pakaian yg ketat..ianya nmpk ringan krn kita sudh tbiasa di hidangkan dgn pkara yg sbegini,ttpi arahan Allah swt sgt jelas dan tegas serta ancamannya sgt berat..

Seperti didlm.. surah an-Nur ayat 30-31 yang bermaksud:
Katakanlah (wahai Muhammad) kepada lelaki yang beriman supaya menyekat pandangan mereka daripada memandang yang haram, dan memelihara kehormatan (kemaluan) mereka. Dengan demikian itu lebih suci bagi mereka, sesungguhnya Allah amat mendalam pengetahuan-Nya tentang apa yang mereka kerjakan. Katakanlah kepada wanita yang beriman : Hendaklah mereka menahan pandangan mereka dan memelihara kemaluan mereka, dan janganlah mereka menampakkan perhiasan mereka kecuali yang (biasa) nampak daripadanya. Dan hendaklah mereka menutup kain tudung ke dadanya.

2nd .. niat yg baik krn Allah swt bkn krn utk mnunjuk2 / utk mnjadi sebutan ramai krn kebanyakkn sukan berkaitan dgn pertandingan..

3rd
Yg paling utama adlah wlupn sukan blh mjdi ibadah nmun ianya xakn diterima sbg ibadah apabila kita lalai dri ibadah wajib iaitu ibadah khusus cthnya solat.

Smg dgn kesedaran akn mesej yg ingin dismpaikan,kita sbg peserta /pemerhati dpt sedikit sbyk mengambil ibrah (pengajaran) dan menjadikannya sebagai input yang berguna dalam menelusuri kehidupan seharian kita sebagai abidullah (hamba kepada Allah) dan khalifah di muka bumi dalam menyampaikan kebaikan dan menegakkan kebenaran.

Penutup
Round Table :)

Alhamdulillah segalanya berjalan lancar,walaupun adalah masalah teknikal dipihak saya.Moga minggu hadapan Allah swt mempermudahkanlah kerja kami insyaAllah...

~~Walimatul Urus ~~

assalammualaikum...sy nak jemput pbaca blog sy yg tinggal berdekatan dgn Lumut leh dtg ke majlis perkahwinan sy insyaAllah...


My new phone :)

assalammualaikum ,happy sangat dapait hadiah bufday awal dri tarik bufday,hubby belikan BB Torch ,alhamdulillah...
siapa guna BB leh add sy BB pin : 26B03554 , muslimah shj ..

ha.. hari ni saya bukan nak cerita apa2 ya.. hanya ingin berkongsi ttg HP baru sy.. :P..ngeee.. 1st time pakai BB .. best !


jadi kepada muslimah diluar sana boleh lah add sy utk bertukar pandangan dan pendapat.. dan mana tahu kalau kita boleh keluar bersama.. insyaAllah
 
Bila Blogger Template by Ipietoon Blogger Template