Plz likes my page

Pengalaman itu bermakna dari hanya kedengaran :)

20-21 ogos aritu,ana ditakdirkan men’join’ ESQ.Mula2 memg ana agk menentang habis program ni.Bagi ana ianya hanya motivasi biasa yg kita boleh perolehi kat mana2 anjuran motivasi yg lain atau pun kalu inginkan ilmu agama bukan ke kita boleh pergi ke masjid2,surau,join majlis ilmu atau pun senang gi je pondok…namun akhirnya apabila di ats nasihat,pandangan dan kata2 semangat oleh org2 yg berdekatan dgn ana,akhirnya ana pasrah heheheeh..

Mula2 sampai je kat hotel Flamingo pagi tu,ana dah pikir nak lari hehehe…dah la awl pagi pas Subuh kena siap2 tanat ramai pulak nanti bila time pendaftaran..adesss..
Habis je proses pendaftaran,ana pun melangkah masuk ke dewan flamingo.Ana difahamkan seramai 300 orang pendaftar baru pada hari tu..Alumni nya pulak ramai jugaklah yg dating,tapi tak masuk sekali dalam dewan tu.Mereka ditempatkan ditingkat ats..termasuklah suami ku yg memegang title alumni..haish..

Akhirnya tibalah masa yg dinanti..mula2 ana agk boring..mgkin keikhlasan belum sepenuhnya di situ :P..

Bila tiba satu saat,akhirnya ana mengakui bahawa program ini ada kebaikannya..hinggalah tiba hari keduanya..ia sebuah program yg mbuka minda..sebuah program yg cuba membantu membaiki jati diri..dan pada hari pertama tu jugak ana berkenalan dengan  seorg teman.Ianya adalah seorang yg lebih tua dari ana..dia menyatakan bahawa ana cantik heheh..alhamdulillah semuanya kurniaan Tuhan..cantik dari segi mana ana pun xtau heheh..yelah ana kan memakai NIQAB..akhirnya sampai hari kedua pun kami berpasangan..nama kakak tu kak LINDA..suka ana melihat wajahnya,tampak bersahaja.Ana dipahamkan dia akan berkahwin..moga berpanjangan ke ank cucu..dan akhirat sana ..aminnnn..















Apa yg ana hendak kongsikan disini tentang pengalaman ana selama 2 hari mengikuti program ESQ ni..adalah..

1-      -Pemangkin semangat yg menggabungkan 3 motivasi fizikal.emosi dan spiritual
2-      -Hidup mestilah punya matlamat dan keyakinan
3-      -Keikhlasan dalam menjalani hidup
4-      -Membuka minda dan lebih memahami tentang sesuatu perkara yg dianggap remeh    sebenarnya ia penting buat diri


Kesimpulan nya,apa pun terpulang pada diri kita sendiri dalam mencorak kan hidup kita..sentiasa berpegang pada Al-Quran dan Sunnah sudah cukup buat hidup kita menjadi lengkap..kerana Al-Quran itu lengkap dengan hal dunia dan akhirat..dan sunnah adalah akhlak terpuji yg mampu mendorong seseorang itu menjadi manusia yg benar2 berpegang pada ISLAM.

Al-Quran menyatakan :

" Dan ketahuilah olehmu bahwa di kalangan kamu ada Rasulullah. Kalau ia menuruti (kemauan) kamu dalam beberapa urusan benar-benarlah kamu akan mendapat kesusahan tetapi Allah menjadikan kamu cinta kepada keimanan dan menjadikan iman itu indah dalam hatimu serta menjadikan kamu benci kepada kekafiran, kefasikan dan kedurhakaan. Mereka itulah orang-orang yang mengikuti jalan yang lurus, ."
(Hujurat:7)
Suatu masa,  Nabi bertanya kepada Alloh,  "Wahai Tuhan,  siapakah kekasihmu?" Terdengarlah jawaban,
"Siapa yang berpegang teguh kepadaKu seperti bayi dengan ibunya,  mengambil perlindungan dengan MengingatiKu seperti burung mencari perlindungan disarangnya,  dan yang marah melihat dosa seperti singa yang marah yang tidak takut kepada apa dan siapa pun."
 Terjemahan Kitab Kimyatusy- Sya'adah - KIMIA KEBAHAGIAAN - Karya : Imam Al-Ghazali


0 comments:

 
Bila Blogger Template by Ipietoon Blogger Template