Apr 5, 2009

Berjaga-jagalah Dalam Menyampaikan Ilmu..

"Dan janganlah kamu mengatakakan terhadap apa yang disebut-sebut oleh lidahmu secara dusta, 'INI HALAL DAN INI HARAM', untuk mengada-adakan kebohongan terhadap Allah.Sesungguhnya orang yang mengada-adakan kebohongan terhadap Allah tiadalah beruntung"(An-Nahl :116)



Dari 'Abdulloh bin 'Amru bin 'Ash r.a diriwayatkan bahawa ia berkata: Saya pernah mendengar Rasulullah s.a.w bersabda: "Sesungguhnya Allah tidak akan mencabut ilmu dari para hamba-Nya sekali cabut. Namun Dia akan mencabut ilmu tersebut dengan cara mewafatkan para ulama. Sehingga jika orang yang berilmu sudah tidak ada lagi, maka manusia akan mengambil ilmu dari orang-orang yang bodoh. Jika mereka akan ditanya, maka mereka BERFATWA tanpa berdasarkan ilmu. Akhirnya mereka pun tersesat dan menyesatkan orang lain." (SHAHIH MUSLIM (IV/1634)(2637)



Dari Ibnu Mas'ud r.a diriwayatkan bahawa ia berkata: Rasullulah s.a.w bersabda :"Manusia yang paling pedih adzabnya pada hari kiamat nanti adalah seseorang yang membunuh seorang nabi ataupun yang dibunuh oleh seorang nabi, SEORANG YANG MENYESATKAN MANUSIA TANPA BERLANDASKAN ILMU, atau seorang pelukis yang melukis patung-patung" (dikeluarkan oleh Ahmad dalam Al-Musnad dan Thobroni dalam Al-Kabir.Lihat As-Silsilatu 'sh-Shahihah (I/507)(281)

semoga tidak tergolong dari apa yg telah disebut ini..-amin-

0 comments:

Followers

My 1st novel

My 1st novel
sudilah baca ya

Warkah Seharum Cinta FAN

sahabat sedang menambah ilmu

Popular Posts

Archive

Powered by Blogger.

Chat

Copyright © . | Powered by Blogger
Design by Blog Oh! Blog | Blogger Theme by NewBloggerThemes.com