19 Dis 2014

Bahaya Buaian pada Bayi Anda

 BAHAYA BUAIAN PADA BAYI ANDA 

 Penggunaan buaian untuk bayi anda memudahkan kerja ??


 TETAPI AWAS!! kerana tanpa ibu-ibu sedar bahawa penggunaan buaian untuk menidurkan bayi boleh mengundang bahaya pada bayi anda..bagaimana??

 Spring, mesin automatik, dan kain penyokong buai sangat berbahaya kerana jika salah satu daripadanya rosak, kebarangkalian bayi terjatuh atau dihempap spring/ mesin adalah sangat tinggi.
 Keadaan ini bertambah teruk jika bayi itu terkena kejutan elektrik
 Buaian ini tidak menyokong struktur tulang belakang bayi..akan mengakibatkan tulang belakang bayi mudah lentur
 Bagi bayi yang mula dapat memusingkan badan, bayi itu mungkin memusingkan mukanya ke bawah dan leher boleh tersepit dalam kain buaian apabila bayi itu tersedar dari tidur
 Risiko mendapat sindrom gegaran otak bayi adalah tinggi kerana ubun-ubun bayi yang berusia kurang dari 18 bulan masih lembut. It is known as Shaken Baby Syndrome (SBS)
 Henjutan perlahan sememangnya tidak bahaya. Namun, dengan lantunan buai spring (pergerakan atas bawah) seolah-olah seperti menggoyang bayi dalam tangan dengan kuat. Bayi itu juga mungkin akan mendapat SBS

 "..tapi anak saya tak boleh tidur la kalau takder buai..">>>ini kerana anda telah biasakan anak anda tidur di dalam buaian atau mendodoi anak sejak lahir lagi...
mungkin kita boleh gantikan buaian lama ini dengan rocker magic ini

 "...bila saya enjut dia baru dia boleh tidur..kalau tak enjut dia xmo tidur pulak..">>>bayi memang akan tidur setelah dihenjut buaian kerana bayi anda berasa pening apabila badan dan kepalanya digoyang ke atas dan kebawah...cuba kita sendiri digoyang..pening juga kan?mesti la rasa nak tido..jadi mereka tidur sebab PENING!

 Apa pula SBS tu???

 Sindrom bayi digoncang (SBS) adalah suatu istilah penemuan perubatan berkaitan :

 hematoma subdural(trauma kecedaraan otak)
 pendarahan retina
 edema serebrum (pengumpulan lebihan cecair di dalam ruang intrasel atau extracellular otak)

kesimpulan..SBS ialah penderaan kanak-kanak yang disebabkan oleh gegaran disengajakan.
 

 Akibat dari SBS :

 Membawa Maut
 Kerosakan Otak yang TERUK
 Mengakibatkan Kecacatan Seumur Hidup.

 Anggaran kadar kematian di kalangan bayi akibat SBS daripada 15% hingga 38%. Sehingga separuh daripada kematian yang berkaitan dengan penderaan kanak-kanak yang dilaporkan akibat sindrom bayi digoncang.......... termasuk pelbagai peringkat penglihatan (termasuk buta), kemerosotan motor (contohnya cerebral palsy) dan kognitif kecacatan.

 SHARING IS CARING 


p/s  Sumber Carian di Google dan diambil di pages E-baby Boutique

Ada sesuatu yang perlu anda tahu bagaimana nak selesaikan perkara ini dengan mudah,dengan hanya mungkin kerisauan anda tinggal 10% sahaja,selebihnya serahkan pada Allah SWT kerana kita sudah berusaha sebaik mungkin untuk anak-anak kita.insyaAllah ..








Catat Ulasan

Terima kasih kerana meninggalkan jejak

0 ulasan:



 
Copyright @2019 Ayu Balqishah | All Right Reserved
Designed By SF Design Lab | Powered By
Blogger.com