24 Dis 2014

Ayam Pong Teh

Resepi Ayam Pong Teh amat mudah dibuat.Jika saya buka menu ini untuk jualan,memang ramai peminatnya.Resipi dari Chef Florence Tan. Ayam pong teh ialah ayam yang dimasak bersama pes taucu. Bahan-bahannya agak mudah dan serius anda takkan sangka dengan bahan tersebut menghasilkan satu masakan yang ada nyum-nyum!!. Bak kata anak saya yang baru berumur setahun 2 bulan ketika ini.Seakan2 masak kicap sedikit tapi ada beza, dan saya rasa, anak-anak mesti suka. Satu lagi rasa dia tak pedas..Dan anak saya Nailah Al Farafishah memang banyak suapnya bila buat menu ni..

Nampak gambar memang langsung tak nampak menyelerakan pun hehhe..tapi rasanya insyaAllah memuaskan hati.maklumlah saya manalah ada kamera mahal-mahal nak snap pic lelawa..hehe

jom layan apakah bahan-bahannya..
p/s : saya tak letak daun sup hehe..

Selain kesukaan saya memasak makanan dari resepi baba dan nyonya ini,saya juga tak pernah lupa rendang daging yang dah sinonim dengan orang Melayu.

BAHAN-BAHANNYA :-)
1/2 ekor ayam, kerat 7 - 8 bahagian, cuci bersih dan toskan
10 biji bawang merah*
6 ulas bawang putih*(*dikisar halus)
1/2 kiub pati ayam (optional)
1/3 cawan pes taucho (mat guna tauco biji2 dan mat lumatkan sedikit)
8 - 10 kuntum cendawan shittake segar, rendam
2 biji kentang, kupas, potong 4 setiap 1, rendam
1 camca besar kicap pekat
1 camca besar kicap cair atau secukup rasa
Gula secukup rasa
Cili merah dan hijau, dipatah2
Hirisan daun sup, untuk hiasan




CARA MEMBUATNYA :-)

  1. Panaskan minyak dalam periuk, tumis bahan kisar halus hingga harum, masukkan taucho, kacau dan masak hingga terbit minyak, guna api kecil dan kacau selalu. Masukkan ayam, gaul hingga mesra dan biar ayam kecut. Tuang air secukupnya dan biar mendidih.
  2. Masukkan kentang (toskan), tambah kicap pekat, kiub pati ayam  dan kicap cair (sedikit dahulu). Kacau dan biar mendidih dengan api sederhana hingga kentang 1/2 empuk. Tambah cendawan shittake (tos dan perah). Masak lagi hingga kentang empuk.
  3. Tambah sedikit gula dan masak hingga kuah pekat sedikit. Rasa dan jika kurang masin, boleh tambah lagi kicap cair. Masak sekejap dan boleh matikan api. Tabur hirisan daun sup dan cili merah dan hijau yang dipatah2kan. Hidang bersama nasi hangat dan sambal belacan 



Catat Ulasan

Terima kasih kerana meninggalkan jejak

0 ulasan:



 
Copyright @2019 Ayu Balqishah | All Right Reserved
Designed By SF Design Lab | Powered By
Blogger.com