27 Mac 2014

Petua Tambah Susu Ibu

assalammualaikum ibu-ibu sekalian atau pun bakal-bakal ibu sekalian :)

ok kat sini saya nak kongsi kan beberapa tips untuk tambah susu badan aka susu ibu.
Saya sedar bahawasanya diri saya ini tidak lah seberapa layak untuk membincangkan atau pun memberitahu tentang tatacara menambah susu ni coz memandangkan saya baru lah mempunyai anak sorang :) .. tapi rasanya tak bersalah punkan kalau nak ngengada bgtau 1 dunia bahawa sampai sekarang iaitu hampir 6 bulan saya hanya susukan Fishah menggunakan susu sendiri..pasti diluar sana pun nak tahukan apakah rahsianya susu banyak .. alhamdulillah ..

ok jom tengok apa kebendanya yang perlu kita buat/sediakan/bersiap siagakan/ataupun seangkatan dengannya..

sebelum tu tengok dulu pic susu ni..ehsan dari google

okies dah tgk dah kan ?

ok 1st sekali masa pregnant tu..awal2 lagi sebelum pregnant pun xpe..niat penting..niat kita nak susu kan anak kita .. xnk susu formula .. bukan susu formula tak bagus .. tapi kan ke lagi bagus kalau kita bagi susu kat anak kita sdiri guna susu kita..xpayah bancuh2 dah..  kalau bekerja tak pelah lagi..ni dok umah je pun hihihi.. sambil2 mengon9 kan? ye x?

dah tu bila time preggy mengikut pengalaman saya,saya memang byk minum air zam2 dan kurma ajwa.. ( saya cuma leh makan kurma ajwa,kurma lain xleh masuk xtau knp ) .. kalau nak tahu,saya baru je belajar makan kurma sewaktu tahu saya dh preggy, try gak paksa .. last sekali try kurma ajwa .. alhamdulillah saya boleh makan n x rs loya ..

lepas tu bila dh nak dekat due date tu, selalu lah cuci n bersihkan elok2 ujung2 nya tu ya .. ( harap fahamlah ya ) coz bak kata org tua,nnt senang nak nyusukan baby,kalau x cuci takut nnt puting buta,baby susah nak hisap nnt,kesian dia lapar.

Mengiku pengalaman saya lepas lahirkan baby melalui czer,doktor terus bagi baby kat kita,minta kita susukan,alhamdulillah Fishah pandai menyusu,dan susu saya sgt byk :) ..

ok lepas tu banyakkn makan lobak putih n sayur sawi n habatussauda .. air zam2 dan kurma jgn tinggalkan ya, tu bekalan tenaga jugak utk kita.

sehingga sekarang saya amalkan makan ni je,n xlupa jugak berdoa agar dipermudahkan.alhamdulillah susu cukup buat masa ni,malahan kadang sampai tlebih2 pun ada.sampai bengkak dan terpaksa cari solution cam ne nak hilangkan bengkak susu tu.Macam saya,mak suruh letak kobis dan paksa Fishah nyusu huhu..cian dia kena paksa..bengkak susu memang sgt sakit bagi saya,sampai tarik urat belakang..

hingga ke saat saya sedang menaip ni pun,saya baru je sat2 ni terpaksa pam coz susu byk..takut bengkak lagi sakit.. Fishah memang kuat nyusu badan pun bam2 je heheh.. cuma bila dah nk masuk 6 bulan dia susut sikit n badan memanjang sikit :)..alhamdulillah sihat..

moga Nailah Al Farafishah membesar dengan sihat,jadi anak yang solehah untuk ibu dan ayah.taat perintah Allah dan Rasul.dan menjadikan Al Quran sebagai pegangan.ameen.

apa pun terima kasih kerana sudi membaca perkongsian saya ni :)

Nailah Al Farafishah - hari ini 5bulan 13 hari




Catat Ulasan

Terima kasih kerana meninggalkan jejak

0 ulasan:



 
Copyright @2019 Ayu Balqishah | All Right Reserved
Designed By SF Design Lab | Powered By
Blogger.com