Dec 27, 2011

Doa seorang kekasih

Tidak salah jika anda berdoa kepada Tuhan untuk bertemu jodoh atau ditemukan jodoh dengan kekasih hati anda (untuk yang belum kahwin la..). Daripada menyambut Valentine Day yang mengikut amalan Kristian baik kita berdoa kepada Allah semoga dijodohkan segera.

Kepada yang bercinta mestilah target untuk mendirikan rumahtanggakan. Syaitan meraung jika muslimin dan muslimah bernikah kerana tertutup peluang mereka untuk menghasut manusia mendekati atau melakukan zina. So, bagi yang sedang hangat bercinta tu, jangan tunggu lama-lama, syaitan makin gemuk nanti.

Di bawah ialah doa minta jodoh yang agak lawak tapi nampak serius sangat.

Ya Tuhan, kalau dia memang jodohku,
dekatkanlah….

Tapi kalau bukan jodohku,
maka jodohkanlah…

Jika dia tidak sejodoh denganku,
maka jadikanlah kami jodoh…

Kalau dia bukan jodohku,
Jangan sampai dia dapat jodoh yang lain selain aku…

Kalau dia tidak dapat dijodohkan denganku,
Jangan sampai dia dapat jodoh yang lain, biarkan dia tidak berjodoh sama seperti diriku,
Dan semasa dia telah tidak memiliki jodoh,
Jodohkanlah kami kembali…

Kalau dia jodoh orang lain,
Putuskanlah, Jodohkanlah denganku..

Jika dia tetap menjadi jodoh orang lain,
Biar orang itu bertemu jodoh dengan yang lain dan kemudian
Jodohkanlah kembali dia denganku…

Ok di atas doa yang lawak, di bawah ini pula doa yang diamalkan oleh Nabi Zakaria A.S


Doa Minta Jodoh dan Keturunan yang Baik





Maksudnya :”Ya Tuhanku, janganlah Engkau membiarkan aku hidupku seorang diri, dan Engkaulah pewaris yang paling baik.” (AlQuran: Al-Anbiya’: 89).



Maksudnya: “Ya Tuhanku, berilah aku dari sisi-Mu seorang anak yang baik. Sungguh Engkau Maha Pendengar doa.” (Surah Al ‘Imran: 38).

Penjelasan:
Doa di atas baik sekali dibaca oleh orang-orang yang belum mempunyai keturunan dan pasangan hidup. Juga baik sekali dibaca oleh setiap muslim agar diberi keturunan yang soleh.

Kedua ayat diatas merupakan doanya Nabi Zakaria A.S. agar diberi keturunan sebagai penerus perjuangannya menegakkan agama Allah.

Kisah Nabi Zakaria boleh dilihat dalam Al-Our’an Surah Al-Anbiya’ ayat, 89-90; Al-Imran, 38-41.
Share This:   FacebookTwitterGoogle+

Kem lagi

kalau sebelum ini saya menjadi facilitator kepada student2 di sg congkak yg mengikuti kem kami .. tapi kali ini saya pula yg mnjadi peserta di kem yg tidak jauh dari tempat sy menjadi faci disalah sebuah Pusat Bimbingan disana ..

p/s doakan semuanya berjalan dengan lancar ya ... ohya sesiapa yg ingin mengikuti kem ini sila call num yg tertera ... tapi hanya terbuka kepada PEREMPUAN sahaja :)
Share This:   FacebookTwitterGoogle+

Wanita Cantik


 Di manakah kecantika wanita solehah sebenarnya?

Terdapat sembilan keistimewaan wanita solehah yang tidak dimiliki oleh wanita-wanita yang lain. Dengan menghayati sembilan perkara wanita solehah akan memiliki kecantikan yang sebenar.

Pertama : Menundukkan pandangan (ghadhdul bashar) kepada yang bukan mahramnya, nescaya hati dan jiwa akan semakin bening dan jernih.

Allah S.W.T. berfirman maksudnya : “Katakanlah kepada orang laki-laki yang beriman: "Hendaklah mereka menahan pandanganya, dan memelihara kemaluannya; yang demikian itu adalah lebih suci bagi mereka, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang mereka perbuat. Katakanlah kepada wanita yang beriman: "Hendaklah mereka menahan pandangannya, dan kemaluannya, dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang (biasa) nampak dari padanya" (Surah an-Nur ayat 30-31)

Kedua : Sentiasa bersikap jujur, nescaya akan menjadi semakin manis.

Daripada Abdullah bin Masud r.a. katanya sabda Nabi S.A.W. maksudnya : "Sesungguhnya kejujuran mengantarkan kepada kebaikan, dan kebaikan mengantarkan kepada syurga. Sesungguhnya seseorang biasa berlaku jujur hingga ia disebut siddiq (orang yang senantiasa jujur). Sedang dusta mengantarkan kepada perilaku menyimpang (zalim) dari perilaku menyimpang mengantarkan kepada neraka. Sesungguhnya seseorang biasa berlaku dusta hingga ia disebut pendusta besar." (Hadis Riwayat Bukhari, Muslim dan Tirmizi).

Allah Subhanahu Wa Ta’ala berfirman, yang maksudnya : “Wahai orang-orang yang beriman! Bertakwalah kepada Allah, dan bersamalah kamu dengan orang-orang yang benar (jujur)" (Surah At-Taubah ayat 119).

Dalam ayat lain, Allah S.W.T. berfirman, yang maksudnya: “Jikalau mereka jujur kepada Allah, nescaya yang demikian itu lebih baik bagi mereka” (Surah Muhammad ayat 21)

Ketiga : Rasa malu yang lahir daripada Iman.

Daripada Abu Hurairah, Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: "Iman mempunyai lebih daripada enam puluh cabang. Adapun malu adalah salah satu cabang dari cabang iman."
(Hadis riwayat Imam al-Bukhari)

Nabi SAW bersabda yang bermaksud: “Sifat malu itu akan menghasilkan kebaikan.” (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)

Sifat malu adalah sifat yang terpuji. Dengan memiliki sifat ini seseorang wanita solehah akan terlepas daripada segala kejahatan kerana adanya sifat ini akan terhindarlah segala keburukan. Dengan sifat malu juga akan meningkatkan darjat keimanannya.

Sayyidina Ali bin Abi Thalib berkata : “Orang yang menjadikan sifat malu sebagai pakaiannya, nescaya orang-orang tidak akan melihat aib dan cela pada dirinya.”

Keempat : Sentiasa beristighfar yang menghilangkan semua dosa dan kesalahan yang di lakukan.

Istighfar merupakan syiar para nabi dan rasul, tidak ada seorang Nabipun yang tidak beristighfar dan selalu mengajak umatnya untuk beristighfar. Nabi Adam a.s. dan Siti Hawa beristighfar atas dosa yang telah mereka perbuat sepertimana firman Allah S.W.T. dalam surah al-Araf ayat 23 maksudnya :" Keduanya berkata "Ya Tuhan kami, kami telah menganiaya diri kami sendiri, dan jika Engkau tidak mengampuni kami dan memberi rahmat kepada kami, nescaya pastilah kami termasuk orang-orang yang merugi".

Sabda Nabi SAW maksudnya : "Barangsiapa mengucapkan 'Astaghfirullahal Adzim aladzi laa ilaha illa huwal hayyul qayyum wa atubu ilaihi' akan diampuni dosa-dosanya, meskipun pernah lari dari medan peperangan" (Hadis Riwayat Al Hakim)

Kelima : Sentiasa menjaga kehormatan diri dan menutup aurat.

Wanita solehah dalam perjalanan harian kehidupannya penuh dengan keimanan dan ketakwaan kepada Allah S.W.T. Sentiasa menjaga kehormatan diri, menutup aurat, cukup berhati-hati di dalam percakapan, pergaulan dan tidak menimbulkan fitnah dan syak wasangka.

Nabi SAW bersabda yang bermaksud " Dunia ini adalah perhiasan dan sebaik-baik perhiasan itu adalah wanita solehah. " (Hadis Riwayat Muslim)

Sabda Rasulullah S.A.W. yang bermaksud : "Apabila seorang wanita (isteri) itu telah melakukan sembahyang lima waktu, puasa bulan Ramadan, menjaga maruahnya dan mentaati perintah suaminya, maka ia dijemput di akhirat supaya masuk syurga mengikut pintunya mana yang ia suka (mengikut pilihannya)."

(Hadis Riwayat Ahmad, Ibnu Hibban dan Thabrani)

Firman Allah SWT maksudnya :"...Dan hendaklah mereka menutupkan kain tudung ke dadanya, dan janganlah menampakkan perhiasannya, kecuali kepada suami mereka, atau ayah mereka, atau ayah suami mereka, atau putera-putera mereka, atau putra-putra suami mereka, atau saudara-saudara laki-laki mereka, atau putera-putera saudara laki-laki mereka, atau putra-putra saudara perempuan mereka, atau wanita-wanita Islam, atau budak-budak yang mereka miliki, atau pelayan-pelayan laki-laki yang tidak mempunyai keinginan (terhadap wanita) atau anak-anak yang belum mengerti tentang aurat wanita. Dan janganlah mereka memukulkan kakinya agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan. Dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, hai orang-orang yang beriman supaya kamu beruntung". (Surah An.Nur ayat 31)

Keenam : Sentiasa bersifat tawaduk dan membina rasa ukhwah.

Firman Allah Subhanahu Wa Ta'ala maksudnya : "(Mereka) keras terhadap orang-orang kafir, tetapi berkasih sayang sesama mereka..." (Surah al-Fath ayat 29)

Allah Subhanahu Wa Ta'ala menyuruh Nabi-Nya dengan firman-Nya yang bermaksud : "dan rendahkanlah dirimu terhadap orang-orang yang mengikutimu, iaitu orang-orang yang beriman." (Surah Asy-Syu'ara ayat 215)

Nabi SAW bersabda maksudnya : "Maukah kamu aku tunjukkan akhlak yang paling mulia di dunia dan di akhirat? Memberi maaf orang yang menzalimimu, memberi orang yang menghalangimu dan menyambung silaturrahim orang yang memutuskanmu”
(Hadis Riwayat Baihaqi)

Dalam hadis yang lain Nabi SAW bersabda maksudnya : “Maukah kamu aku tunjukkan amal yang lebih besar pahalanya daripada solat dan puasa?” Sahabat menjawab, “Tentu saja!” Rasulullah kemudian menjelaskan, “Engkau damaikan yang bertengkar, menyambungkan persaudaraan yang terputus, mempertemukan kembali saudara-saudara yang terpisah, menyambungkan berbagai kelompok dalam Islam, dan mengukuhkan ukhuwah di antara mereka, (semua itu) adalah amal soleh yang besar pahalanya. Barangsiapa yang ingin dipanjangkan usianya dan dibanyakkan rezekinya, hendaklah ia menyambungkan tali persaudaraan” (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim).

Ketujuh : Mengelakkan fitnah untuk menjaga kesucian diri .

Dari Abu Malih Al- Hudzli : Kaum perempuan kota Himsh atau penduduk Syam menemui Aisyah. lalu Aisyah berkata " Kamu adalah kaum perempuan yang masuk ke kamar mandi. padahal, aku mendengar Rasulullah SAW bersabda maksudnya : "Siapa saja perempuan yang meletakkan pakaiannya bukan di rumah suaminya, Allah akan membuka aibnya"
( Hadis Riwayat Tirmidzi, Abu Daud dan Hakim )

Abu Hurairah r.a pun menyebutkan, ketika turun ayat al- Mula'anah ( tentang suami-isteri yang saling melaknat kerana tuduhan perbuatan serong ) Rasulullah SAW. bersabda maksudnya : " Siapapun perempuan yang menemui suatu kaum yang bukan kerabatnya, ia akan tidak memperoleh apapun dari Allah SWT dan Dia tidak akan memasukkannya ke syurga "

Dari Aisyah ra berkata : “Sesungguhnya wanita-wanita Quraisy memiliki beberapa kelebihan. Demi Allah, sesungguhnya aku tidak pernah melihat wanita lain yang lebih baik daripada wanita kaum Anshar dalam hal keimanannya terhadap kitabullah dan apa-apa yang diturunkan-Nya. Ketika turun surat An-Nur, pada potongan ayat (yang artinya) : Dan hendaknya mereka memakai tudung sampai menutupi dada mereka. Maka saat itu pula para suami membacakan kepada anak-anak perempuan, saudara-saudara perempuan dan kerabat-kerabatnya setelah dibacakan, maka tidak ada satu wanita pun kecuali mereka memakai tudung (jilbab) lalu mereka melipatkannya di atas kepala mereka. Hal itu dilakukan kerana kepercayaan dan keimanan mereka terhadap apa yang telah diturunkan Allah dalam kitab-Nya. Kemudian tatkala mereka berada di belakang Nabi Shallallahu Alaihi Wasallam , mereka terlihat sudah mengenakan jilbab. Seolah-olah di atas kepala mereka ada seekor burung ghirban.”

Hadis di atas menunjukkan contoh perempuan yang tidak menjaga diri daripada perkara-perkara yang boleh mendatangkan fitnah yang akan menjerumuskan pada fitnah yang lebih besar. Semoga semua para wanita senantiasa menjaga kesucian diri mereka dan elakkanlah segala bentuk fitnah yang mungkin boleh berlaku tanpa disedarinya.

Fitnah dizaman morden ini adalah berhati-hati di dalam perhubungan dengan lelaki yang bukan mahram di alam maya samaada melalui facebook atau blog atau hubungan telifon bimbit dan mengelakkan meletakkan gambar-gambar peribadi yang mungkin boleh disalah gunakan oleh mereka yang telah rosak akhlaknya.

Kelapan : Sentiasa berwuduk nescaya akan bercahaya wajahnya di hari akhirat.

Nabi SAW. bersabda maksudnya : "Umatku akan tampil pada hari kiamat dengan wajah bersinar tangan serta kakinya berkilauan dari bekas-bekas wuduk."

Kesembilan : Sentiasa menimba ilmu yang bermanfaat

Nabi SAW bersabda yang maksudnya, ”Barangsiapa menuntut ilmu bererti menuntut jalan ke syurga”. (Hadis Riwayat Muslim)

Wanita solehah mengharapkan balasan syurga daripada Allah SWT sebagai ganjaran paling tertinggi dan paling dikehendakinya. Maka wanita solehah akan sentiasa belajar dan menuntut ilmu yang bermanfaat samaada ilmu fardu ain atau fardu kifayah, kerana sesiapa yang menutut ilmu akan dinaungi dan didampingi oleh para malaikat dan mendapat rahmat daripada Allah SWT. Malah kelebihan belajar ini diperkukuh dengan hadis riwayat Ibn Abdul Barr dan Ibn Majah, Nabi SAW bersabda maksudnya, “Belajar satu bab daripada ilmu lebih baik dari sembahyang (sunat) seratus rakaat”.
BISMILLAHIROHMANIROHIM...

Sahabat yang dimuliakan,

Wahai wanita solehah! Apabila piala hati kalian telah dipenuhi kecintaan dan kesetiaan yang mendalam kepada Allah, barulah mudah fizikal dan akal diarah untuk melakukan sebarang bentuk kebaktian. Sesungguhnya kebaktian yang utama dilakukan oleh wanita solehah yang sedar ialah membantu agama Allah supaya syariat Islam mewarnai seluruh hidup insan. Setiap saat seluruh tenaga akan digembeling untuk menyebarkan seruan keyakinan supaya setiap anggota masyarakat menepati tujuan manusia diciptakan.

Oleh itu berhati-hatilah didalam menjalani kehidupan ini, hiasilah akhlak kalian dengan sembilan perkara seperti yang dinyatakan di atas. Jangan kecundang dengan tipu daya dunia dan terpengaruh dengan pujuk rayu anak Adam. Sekiranya kalian kekal dengan status wanita solehah insya Allah pasti kalian akan mendapat kebahagiaan di dunia dan mendapat kemuliaan di hari akhirat. Yakinilah bahawa kalian bakal menjadi ketua bidadari di syurga yang lebih cantik daripada bidadari bermata jeli!



p/s : Wahai Tuhan yang Bijaksana lagi Maha Mengetahui, ampuni aku .. kerna aku pernah lupa .. pernah alpa ... maka sekarang ini aku benar2 rasa sangat berdosa ... semoga Engkau mengampuni ku dan mengampuni semua umat Islam di dunia ini dan tunjukkan kami jalan yang lurus..amin ya Rabbbb
Share This:   FacebookTwitterGoogle+

Pulang ke Lumut lagi

hari ini senyap2 sahaja pulang ke Lumut... esok Selasa ingat nak pulang ke KL setelah siap urusan disini .. namun mak dan abah minta pulang ke KL bersama mereka .. kerana abah kurang sihat dan tidak boleh drive .. makanya kami akan pulang 2 kereta lah nampaknya ..

sampai sahaja di Lumut , berehat2 sebentar dan keluar semula kerana saya teringin nak makan sushi .. ingat nak beli sushi tesco je tapi suami memujuk agar makan di sushi king .. agak keberatan sebenarnya .. namun akhirnya saya akur kerana telah digula2kan dengan barangan stitch yang baru :P ..


ha yang ni pula sushi yg kami makan ... :)

mata penat tapi xboleh lelap pula .. walaupun dah pasang forest soundtrack relaxation (maaf lah kalau tunggang langgang heheh )
Share This:   FacebookTwitterGoogle+

Dec 25, 2011

Bekas Air BARU saya :)

koleksi stitch baru sy ... baru dpt mlm tdi yeah!! :)
Share This:   FacebookTwitterGoogle+

Moga dikau bahgia




Love of my life - you've hurt me
You've broken my heart and now you leave me
Love of my life can't you see
Bring it back, bring it back
Don't take it away from me, because you don't know -
What it means to me

Love of my life don't leave me
You've taken my love and now desert me
Love of my life can't you see
Bring it back, bring it back
Don't take it away from me, because you don't know
What it means to me

You will remember -
When this is blown over
And everything's all by the way -
When I grow older
I will be there at your side to remind you
How I still love you - I still love you

Back - hurry back
Please bring it back home to me
Because you don't know what it means to me -
Love of my life
Love of my life



sudah punya pengganti sudah... mirip pula lagi ... moga direstui dan bahagia selalu ...

.... kisah di adaptasi dari seseorang ....

pesannya kepada seseorang itu moga bahagia .. dan moga pilihan hati yang baru akan kekal hingga ke sana ... amin .. dan moga sesuai dengan kamu yang baik hati ... dan pasti pilihan kamu itu tentunya pilihan yang benar2 telah dipilih sebetulnya .. baik agamanya ,baik budinya , baik tutur katanya  ...

...insyaAllah ... 
Share This:   FacebookTwitterGoogle+

Dec 24, 2011

My Stitch :)



kesemua koleksi di atas saya beli di Tesco yang terletak di Lumut .. adalah beberapa seperti kasut tu saya beli di Tesco Ampang dalam Living Cabin .. and towel kecik tu beli kat Sungai Wang .. saya masih mencari - cari koleksi stitch ni .. sesiapa tau di mana gtau la ye :)
Share This:   FacebookTwitterGoogle+

Kekasih Insan Sebenar

Muhamad Pada suatu hari di sekolah, seorang murid bertanya kepada guru. Ketika itu guru tersebut sedang mengajar mengenai kasih sayang.

Pelajar : cikgu, macam mana kite nak pilih seseorang yg terbaik sebagai orang yang paling kite syg? Macam mana juga kasih syg itu nak brkekalan?

Cikgu : ok, kamu ikut ape yg sy suruh. Kamu pergi ke padang, kamu berjalan di atas rumput sambil memandang rumput di depan kamu. Pilih yang PALING cantik tanpa menoleh ke belakang lagi walau sekali. Dh petik rumput yang PALING cantik, bawa ke kelas.
Apabila pelajar itu pulang ke kelas, tiada sehelai rumput pun di tangannya. Cikgu bertanya.

Cikgu : kenapa tiada rumput yang dipilih?

Pelajar : tadi mse sy berjalan, sy carilah rumput yang paling cantik. Memang ade bnyk yg cantik tapi cikgu kata pilih yg paling cantik, maka sy pn terus berjalan ke hadapan sambil mencari yg paling cantik tanpa menoleh ke belakang lagi. Tapi sampai di penghujung padang, sy x jumpa pn yang paling cantik. Mungkin ade di antara yg di belakang sy tadi rumput yg paling cantik tapi dah cikgu cakap xboleh menoleh ke belakang semula, jadi tiadalah rumput yg boleh sy petik.



Cikgu : ya itulah jawapannye. Maknenye apabila kite telah berjumpa dengan seseorang yg kite syg, janganlah kite mencari yg lebih baik dari itu. Kite patut hargai org yg berada di depan kite sebaiknye. Jgn kite menoleh ke belakang lagi kerana yg berlaku tetap dah berlaku. Semoga yg berlalu tidak berulang lg. dan ingatlah org yg paling kite syg itulah yg paling cantik dan paling baik walaupun nak ikutkan bnyk lagi yg cantik dan baik seperti rumput tadi…
Share This:   FacebookTwitterGoogle+

Dec 22, 2011

Musim Demam

Masuk hari ini dah 3 hari saya di Lumut .. lawat mak abah yang demam .. sampai saja di lumut , tengok mak abah tidur di dapur .. ditanya mereka tidak larat hendak ke bilik ... Kesian sangat rasanya ...

Esoknya masak sup ayam dan bubur ayam untuk mak abah dan adik ku Faiz dan Tarif ... dia orang nak ikut sekali ... Hari ini saya jadi nurse :) .. hantar makanan dan bagi ubat pada pesakit .. hari ini adalah hari kedua ..

hari ketiga ...

masak ikan siakap kukus , dan akhirnya hari ini mak makan juga ... hampir seminggu mak tak makan nasi ... abah juga nampak berselera hari ini ... lega mak dah boleh bangun abah pun sama ... akhirnya saya nurse yang berjaya tanpa diiktiraf :P ... petang2 lagi Faiz dan Tarif memancing di Teluk Batik bersama abang iparnya ..

dan saya hari ini kemas rumah dan memasak dan mengemas lagi ..lagi dan lagi ... cari baju yang ingin dibawa ke KL ... dan akhirnya saya akan jadi orang sana kembali ...

Hujan agak lebat .. masuk bilik mak n abah tutupkan air cond diaorang .. esok saya akan pulang ke KL .. harap2 diaorang akan sihat2 sahaja...

dan esok juga kami akan mulakan hidup baru fasa baru .. insyaAllah ...amin

p/s saya juga demam , batuk2 dan sakit kepala sangat ... hanya baring sambil ratah ikan  didalam kesejukan penghawa dingin  (bahasa melayu baku ke?) :P bersama hujan diluar ... dah nak masuk maghrib xleh tido .. huhu
Share This:   FacebookTwitterGoogle+

Dec 19, 2011

Jalan-jalan cari BIG apple

assalammualaikum semua...

malam tadi tak pergi pun big apple cheras tapi gi big apple wangsa maju :) ... tapi donut kegemaran iaitu oreo tu tak de huhuhu ... n yang best beli 6 pcuma 2...dorg dh xde wat yg lekat2 tu...

tapi punya lah beria nak kan donut,saya langsung tak sentuh pun donut tu...balik dari ctu terus makan di bangi kopitiam yg bdekatan ngn umah .. ingat kan nak makan di Timor Place tpi aduyai ctu xde tempat yg agk ttutup..mm beselah dgn cara pemakaian yg sy bawa sekarang agak mbataskan dan sering mnjadi phatian...kadang2 ada juga dgr ada suara2 yg kurang enak di dengar .. dan ada juga yg enak di dengar. .. sya xmahu kan kedua2nya.. sy mahu kehidupan yg biasa..tak dipuji dan xdikeji..

balik dari bangi kopitiam ingat kan nak g shah alam g downtown ke uptown erk kat shah alam tu hehehe..tapi tgk waktu dh lewat akhirnya kami berempat ke cheras shj..sy hanya membeli tabung bear color itam utk mngisi duit singgit2 sy :)...



bercerita tentang downtown dictu.. itulah kali ptama sy g ke ctu dgn berpurdah...agak kekok krn mnjdi phatian.. mmm .... apa yg sy telah bulatkan di hati .. biar apa pun sy akan kekal begini ... dgn cara yg sudah di nazarkan ...alhamdulillah sy belum pernah lgi tpikir utk mbuka kain kecil yg mnutupi separuh wajah sy ni....ya Allah aku hanya mahu aku terus berasa selesa dan selamat dgn apa yg ku pilih skrg ...
Share This:   FacebookTwitterGoogle+

Dec 18, 2011

Muncul kembali

assalammualaikum semua ... maaflah muncul semula ..ada jugak 3 , 4 orang mesej di YM tanya kenapa tak menulis lagi ... saya pikir tiada yg membaca ... dan malahan juga saya ada buat web baru untuk bisnes kecil - kecilan saya. Web ni di beri percuma selama setahun kepada 10 ,000 yang tercepat mendaftar atau merebut peluang ni agaknya .. alhamdulillah saya sempat mendapatkannya .. maklumlah nak dapat domain sendiri agak mahal and kurang pandai memilih apa yang perlu di pilih ... ni link web saya Bisnes kecil saya ... saya perlu bangun sendiri .. cuba apa yang yang boleh dilakukan selagi terdaya , pedulikan apa orang nak kata ... saya perlu berubah .. untuk semua keluarga .. dan demi meneruskan hidup saya perlu pulihkan diri sendiri .. iyalah jika tidak siapa lagi kalau bukan diri sendiri ... saya sudah pun memikirkan semua ini selama saya hilang untuk beberapa ketika ... hidup mesti diteruskan dengan apa yang kita sudah pilih ... apa pun saya perlu melaluinya sakit , sedih , gembira .. sesal apa pun semua mesti diharungi..

sekarang ni .. kejap lagi ingat nak cari BIG APPLE DONUT dah lama tak makan.. cuba lah google maps jap,jumpa akhirnya ..terletak di tesco extra cheras ?

adess leh caya ke ni..cuba jelah kot..mm g ngn angah lah kot .. (jangan bermusuh lelama , coz hidup pun xlama n kekal kan?yang kekal hanya lah disana ) pas maghrib leh la g ni .. sape nak join?jom2 hehehe

sebelum tu nak kongsi sikit laptop compaq yang baru dibeli tahun lepas 2010 12 22 , telah pun rosak hard disknya  .. itu pun rosak semasa sehari selepas dapat lappy sony ni ... :( bertambah sedih kerana lappy yang prob ni adalah pemberian mak :( .. happy dapat lappy baru diiringi sedih lappy lama bermasalah ... mmm


Nilah lappy baru saya ... bersama hp pink hehehe ... putih sebenarnya cuma casing belakang yang
pink :P

saya berblogger sambil dengar lagu di Dambaan by didizli ntah betul ke tak saya eja tu huhu :P .. jangan ditanya mengapa leh terjebak dengan lagu jiwang petang2 cam ni
Share This:   FacebookTwitterGoogle+

Nov 23, 2011

kerana aku seorang perempuan

" Tidak ada seorang pun yang dapat melawan kehendak takdir.Semua sudah terprogram dalam mega safar di 'lauhi mahfuz..Hari..Tanggal..Menit dan Detiknya "

menanti saat termampu .....

hati kelam
jiwa bergurindam
tatkala takdir tidak sepakatan
namun lautan tak mampu menukar
segala yang sudah disasar...

Ada seorang sahabat bertanya
  1. “KENAPA PEREMPUAN CEPAT MERAJUK??”
  2. “KENAPA PEREMPUAN SELALU CEMBURU??”
  3. “KENAPA PEREMPUAN SENTIASA RISAU AKAN SESUATU??”
Dan jawapan dari hati seorang insan bernama perempuan…
Kami MERAJUK pasti ada sesuatu yang menyentuh hati…kami CEMBURU bukan tidak bersebab…RISAU kami juga bersebab yang menyentuh nurani kami…fitrahnya ciptaan seorang perempuan…allah ciptakan kami punyai hati yang terlalu halus…punyai 9 nafsu dan 1 akal…bukan kami tidak bisa berfikir dan kadang-kadang kami berfikir lebih rasional dari kaum adam…Cuma fitrah kejadian ini tidak dapat lari dari hati kami…mudah tersentuh…sekuat mana perempuan itu pada luarannya..namun dia tetap perempuan…sekalipun dia bisa menggoncang dunia…namun dia tetap perempuan…sekalipun dia bias menakluk dunia…namun dia tetap perempuan…sekalipun dialah yag memegang takhta pemerintahan…namun dia tetap perempuan…punyai kehalusan hati..emosi di sisi diri…namun rasional kami jua dari emosi…
Dicipta kami dari tulang rusuk kiri seorang insan bernama lelaki bukan untuk di sakiti…bukan untuk di lukai…namun hikmahnya ciptaan kami…dari situ la kami ingin dilindungi…dari sisi kirimu jua kami ingin dikasihi…dari sebelah kiri jua kami dicipta menjadi kekuatan buatmu kaum adam…kami jua sayap kiri buatmu pejuang-pejuang agama Allah…menjadi nadi mujahidah untukmu ISLAM…



Kisah isteri tercinta rasullullah s.a.w iaitu Siti Aisyah R.A…Di antara bukti cinta Aisyah terhadap suaminya adalah jika bangun tidur dan tidak menemukan Rasulullah di sampingnya, ia merasa khawatir dan gelisah. KERISAUAN si isteri melihat suami tiada disisi. Kuatnya cinta yang terpatri di hati insan seorang perempuan..begitu jua kami insan biasa yang diciptakan allah punyai naluri emosi yang kuat..pasti kerisauan datang menjengah bila mana tidak nampak di depan mata..MAAFKAN KAMI KERANA SERING RISAU AKAN SESUATU….
 
Perkongsian dari kisah hati muslimah agung, Siti Aisyah R.A, isteri kesayangan rasullullah…Dua ciri paling menonjol dalam diri Aisyah adalah sifat manja dan cemburunya yang tebal...Jika ada orang yang mengaku mencintai Rasulullah seperti ia mencinta beliau, Aisyah merasa sangat sedih dan cemburu, bahkan kendati pun wanita itu sudah wafat. Misalnya, walaupun Siti Khadijah telah tiada, Rasulullah selalu saja mengenang dan menyebut-nyebut namanya, kerana beliau dulu banyak bergantung kepadanya, dan hal ini sampai membuat Aisyah cemburu. Kecemburuan Aisyah ini tidak bisa diredam dan dibendung lagi. Namun, itu juga sebagai bukti rasa cinta Aisyah kepada Rasulullah..KECEMBURUAN kami sebenarnya antara kebuktian cinta dan kasih sayang kami..bukan tidak cemburu itu tidak sayang tapi mungkin sesuatu itu tidak sampai menyentuh hati yang paling dalam…MAAFKAN KAMI KERANA SELALU CEMBURU…

Kenapa kami merajuk?? Kadang-kadang kami MERAJUK kerana kami inginkan perhatian..rajuk kami tidak lama..rajuk kami rajuk manja..rajuk kami adalah lukisan perjalanan kisah kita..jika dipujuk pasti kami tersenyum…kami bukan mengade…rajuk kami bukan dengan semua orang..rajuk kami hanya dengan seseorang yang dekat di hati..tapi kenapa ada perempua yang tidak pernah merajuk?? Itulah ayat kebohongan..Cuma kadang-kadang kami tidak menyuarakan apa yang dirasa...lebih baik di simpan dari terluah..rajuk di rawat sendiri…kadang-kadang kami menyatakan rasa rajuk itu...untuk kamu tahu kami inginkan masa dipujuk…kadang-kadang itulah bukti kasih sayang kami yang tidak terluah dek kata-kata macam mana sayang itu..macam mana cinta itu…namun……..MAAFKAN KAMI KERANA CEPAT MERAJUK….
namun....hati kami masih waras untuk bertindak mengikut syarak...rajuk dikawal...cemburu terdidik...kerisauan terbatas...kerana panduan hidup ini....AL-QURAN & AS-SUNNAH...



~terima kasih sabahat atas perkongsian ilmu atas diskusi yang kita buat~

P/S :
...buat bakal-bakal suami...dan untuk suami-suami...
Share This:   FacebookTwitterGoogle+

Sep 28, 2011

Ayam masak lemak cili api

 Assalammualaikum..hye semua ... heheh

nampak x pic apa tu? tu lah pic masakan dari saya..:) saje nak berkongsi..n sesape kalau nak try masakan yg sgt mudah ni..saya dh bg resepinya sekali..

  Bahan-bahan ( 2 org mkn )

  • santan kelapa dari kotak kecik(ambik setengah sahaja
  • bawang merah 2 ulas (ditumbuk)
  • bawang putih 3 ulas (ditumbuk)
  • cili padi 12 biji (ditumbuk)
  • sekeping asam keping
  • sebatang serai (dititik)
  • setengah sudu kecik serbuk kunyit
  • ayam 6 ketul

Cara-cara

  1. campurkan santan bersama air di dalam periuk dan dikacau (jgn letak atas api lagi)
  2. masukkan bawang merah, bawang putih, cili padi, asam keping, serai, kunyit dan ayam. kacau sehingga serbuk kunyit tidak berketul.
  3. kemudian letak periuk di atas api yg paling kecil dan kacau.
  4. kacau sehingga mendidih dan siap utk dihidangkan.
Dekat rumah ni kalau masak ayam memang insyaAllah akan laku.. sebelum ni dah buat Ayam Masak Merah
Share This:   FacebookTwitterGoogle+

Sep 9, 2011

Purdah dan Ganjil

Adakah mereka perlu jadi baik dulu sebelum menutup aurat dengan memakai tudung? Apakah terdapat syarat mempunyai akhlak yang baik baru memakai pakaian seperti yang digariskan syarak?

berdating malah berzina, maka tudung itu yang salah? Adakah tudung yang salah dan purdah yang salah? Ataukah perbuatan berdating atau berzina itu yang salah? Adakah dalam Islam ni, bila kita nak mengamalkan sesuatu perintah Allah, mesti sudah sempurna perintah yang lain baru boleh lakukan perintah seterusnya?

Semoga sesiapa yang post ana kali ini,dapat memahami keadaan ana..jangan lah lagi mengatakan..memakai purdahperlu  tinggi ilmunya,baik imannya ... kerna ana juga sedang berusaha ke arah itu..
 
Berpurdah?ia pilihan ana sekarang..memakai purdah adalah menjadi cita-cita ana sejak di bangku sekolah lagi,namun untuk melaksanakannya pada masa itu..belum kuat lagi.
Sekarang setelah memakai purdah,bermacam-macam yang ana tempuhi.Walaupun baru sebulan memakainya.

Sehinggalah hari ini,ada yang menanyakan,”hai ......,kenapa berpurdah?masuk arqam??..sakitnya perasaan ini bila dituduh begitu.

Tak cukup dengan itu ada yang mengatakan bahawa berpurdah ana perlu mengikut keadaan masa dan tempat.Dan meminta ana mengeluarkan kitab yang mewajibkan berpurdah ini.Ana hanya mampu berdiam diri.Namun sekali lagi ana ditegur  mengatakan di Malaysia ini,tidak perlu berpurdah begini,lain lah jika di negara Arab sana.Negara Arab Negara yang penuh dengan padang pasir,maka mereka tidak nampak pelik berpurdah.Dan sangat sedih mereka juga menyatakan  rimas melihat ana bertutup seperti  itu,menambah kesedihan ana apabila ia ditegur secara terbuka dan nada suara yang agak lantang.

Apa yang menjadi soal sekarang,adakah ana melakukan perkara yang haram disisi agama ISLAM?Ana sudah merasai zaman-zaman kealpaan ana..tidak menutup aurat..namun ketika itu hanya segelintir sahaja yang menegur.
Ya Allah,andai ini yang harus hamba terima di atas kealpaan hamba dulu,hamba terima..Kuatkan lah imanku,bulatkan lah hatiku supaya terus istiqamah memilih jalan yang telah ku pilih.Andai ianya salah maka Kau tunjukkan lah pada ku agar aku tidak jauh dalam mendekatiMu..

Di sini tujuan ana menulis isu purdah ini adalah supaya golongan seperti kami tidak dipertikaikan.Andai kami salah tegurlah dengan cara yang lebih baik.Bertudung labuh dan berpurdah tak semestinya kami tidak boleh ditegur dan sentiasa benar,berjubah bertutup semua tak bererti kami tinggi ilmu dan tidak memerlukan nasihat kamu semua..Kami juga manusia biasa,mahukan kebahagiaan dunia akhirat.
Bila berpurdah ana begitu selesa…Ianya membuat ana berasa lebih selamat,dilindungi..maksud ana,jika ana dan suami  hendak pergi makan di luar,ana akan pikirkan 2 3 kali,ialah makan di luar ana perlu menghadap ramai orang,dan perlu memilih tempat yang tidak ramai lelaki..dan ana sudah kurang kan maksiat mata insyaAllah.. .

Firman Allah: وقل للمؤمننات يغضضن من أبصرهن ويحفظن فروجهن

maksudnya: dan katakanlah kpd muslimah tundukkanlah pandanganmu dan peliharalah kemaluanmu.......

Dan ana mungkin boleh memilih untuk memasak di rumah..kerana airtangan isteri itu lebih baik
J..
Di sini juga ana ingin kongsikan hujah teman blog ana,mengenai purdah..pastekan disini..
DALIL YANG TIDAK MEWAJIBKAN

1. Firman Allah: ولأ يبدين زينتهن اءلا ما ظهرمنها

maksudnya:dan janganlah kamu pamerkan perhiasan kamu kecuali apa yg zahir drpdnya..

Ibnu Abbas berkata di sini yg dimaksudkan dgn apa yang zahir ialah muka dan tapak tangan
tetapi pendapat ini disangkal oleh Syeikh Musthafa Al-Adhawi dlm kitab Jami' Ahkamin Nisa'

2. Firman Allah: قل للمؤمنين يغضوا من أبصرهم ويحفظ فروجهم

maksudnya: dan katakanlah kpd org mu'min tundukkan pandangan mereka dan peliharalah kemaluan mereka....

Ayat ini menunjukkan bahwa ada sesuatu pada wanita yg mungkin dibolehkan untuk dibuka yg pada masa yg sama dilarang dilihat oleh lelaki.

ia juga dikuatkan dengan beberapa hadis antaranya:
"Wahai Ali, janganlah kamu ikutkan pandangan pertamamu dengan pandangan kedua, kerana engkau berhak pada pandangan pertama tetapi tidak pada pandangan kedua..

3. Hadis nabi:

Dari Aisyah R.A bahwa Asma' bintu Abu bakar telah menemui Rasulullah dgn memakai pakaian yg tipis, maka Rasullah berpaling drpdnya dan berkata,: Wahai Asma', jika seseorang wanita itu telah mendapat haidh (baligh) , maka tidak patut terlihat drnya kecuali ini dan ini ( Rasulullah menunjuk kpd tapak tangan dan muka)

4.Hadis nabi:

Rasulullah berjalan bersama Al-Fadhl bin Abbas, kemudian ia berhenti untuk memberi periungatan kpd org ramai... ketika itu datanglah seorang wanita yg cantik dari suku Khats'am meminta fatwa dr Rasulullah. Maka terlihatlah Al-Fadhl akan wanita itu dan terpesona ia. Nabi melihat Al-Fadhl dgn pandangan yg tajam , tetapi dia tetap memandang ke arah wanita tersebut. Maka Rsulullah pun berundur ke belakang dan memegang dagu Al-Fadhl dan memalingkan wajah Al-Fadhl...

Hadis ini menunjukkan bahawa dibolehkan memperlihatkan muka kpd org ramai....

Ini hanyalah sebahagian hujah drpd 18 hujah sahih drpd ulama'. Baiklah... mari kita lihat kpd hujah yg mewajibkannya........




HUJAH2 YANG MEWAJIBKAN PEMAKAIAN PURDAH

1.Firman Allah: وقل للمؤمننات يغضضن من أبصرهن ويحفظن فروجهن

maksudnya: dan katakanlah kpd muslimah tundukkanlah pandanganmu dan peliharalah kemaluanmu.......

Di sini disuruh supaya menjaga kemaluan, ia juga termasuk menjaga segala yg mendorong ke arah rosak nyer kemaluan/kehormatan. Ini kerana memperlihatkan muka kpd org ramai sudah tentunya mendorong nafsu syahwat lelaki dan akhirnya akan pergi kpd kejadian yg lebih jauh... Na'uzubillah.........


2.Firman Allah: ولأ يبدين زينتهن اءلا ما ظهرمنها

maksudnya: dan janganlah pamerkan hiasan mereka kecuali apa yg zahir daripadanya...

Ibnu Mas'ud berkata bahwa apa yg zahir drpd mereka ialah pakaian. Ia disahihkan oleh Syaikh Mustafa Al-Adawi dlm kitab Jami' Ahkamin Nisa'. Ini bermaksud wanita itu wajib menutup mukanya sekali....


3. Firman Allah: وليضربن بخمورهن على جيوبهن

masudnya: dan hendaklah mereka melabuhkan pakaian mereka hingga ke leher dan dada mereka...

Berdasarkan ayat ini, wanita itu wajib menutupi dada dan leher mereka, maka ,menutup muka adalah lebih wajib kerana wajah adalah tempat kecantikan dan godaan. Bagaimana mungkin agama yg bijaksana ini memerintahkan menutup dada dan leher tetapi membiarkan muka terbuka.

4.Firman Allah:ولا يضربن بأرجلهن ليعلم ما يخفين من زينتهن

maksudnya: dan janganlah mereka menghentakkan kaki2 mereka agar diketahui perhiasan yg mereka sembunyikan......


Allah melarang muslimah menghentakkan kaki2 mereka kerana khuatir akan terdengar perhiasan2 mereka seperti gelang kaki dan sebagainya. Hal ini kerana risau akan laki2 yg terdengar gelang2 kaki akan tergoda,maka godaan yg ditimbulkan kerana terlihat muka adalah lebih besar lagi. Apatah lagi dengan solekan2 yg berlebihan, pastinya ia lebih berhak ditutup untuk mengelakkan fitnah yg besar.

.5.Firman Allah (sorilah... dh malas nk tulis arab):
"apabila kamu meminta sesuatu keperluan drpd mereka, maka mintalah dr belakang tabir. Cara itu lebih menyucikan bagi hatimu dan hati mereka." (Al-Ahzab:53)


Ayat ini jelas menunjukkan bahawa wanita wajib menutup diri mereka dari laki2 termasuk menutup wajah. Hikmahnya ialah untuk menjaga kesucian hati2 org yg beriman


6. Ummu Athiyah berkata: " Pada dua hari raya, kami diperintahkan untuk mengeluarkan wanita2 haidh untuk menghadiri jemaah kaum muslimin dan doa' mereka. Seorang wanita bertanya, "wahai rasulullah, seorang di antara kami tidak memiliki jilbab(tutup muka) bolehkah dia keluar..? Maka Rasulullah menjawab "hendaklah kwan2nya meminjamkan jilbab mereka"


7. Aisyah berkata: " jika rasulullah meihat wanita2 di zaman ini apa yg kita lihat, nescaya beliau melarang wanita ke masjid"

perkataan Aisyah ini adalah setelah beliau wafat, dan ketika itu para wanita sudah tidak terlalu menjaga adab2 mereka. Antaranya tidak memakai jilbab(purdah). Ini menjelaskann bahawa jika seseorang muslimah itu tidak memakai jilbab, ia dilarang untuk keluar rumah.

ini adalah sebahagian hujah drpd 26 hujah yg ana dapati drpd para ulama' dan mereka2 yg ahli dn layak dlm bidang ini....

Antara ulama' yg berpendapat bahawa purdah itu wajib ialah:

1.Syaikh Muhammad Al-Shinqithi
2.Syaikh Abdul Aziz bin Baz
3.Syaikh Muhammad bin Shalih Al-Utsaimin
4.Syaik Abdullah bin Ibrahim Al Jarullah
5.Syaikh Bakar Abu Zaid
6.Syaikh Musthafa Al-Adhawi
dan lain2 lagi.........



KESIMPULAN

-Menutup muka bukanlah suatu yg asing ketika zaman Rasulullah. Ia dilakukan hampir seluruh muslimah ketika itu sehingga ianya dijadikan keutamaan dan dijatuhkan hukum wajib oleh sebahagian ulama'. Namun sekarang ia sudah jadi tidak biasa dan jadilah ia hanya satu tuntutan dan bukan kewajipan walaupun terdapat hujah2 yg mantap serta kuat untuk mewajibkannya.
Untuk pembacaan penuh npleh lah ke http://alfateh.via.my/2008/06/hijabpurdahwajib-ker.html?showComment=1303244740439

Wallahualam….

-Zaman ini juga telah masuk sebagai apa yg dikatakan dlm hadis rasulullah:
بدأ الأسلام غريبا وسيعود غريبا فطبى للغربأ

maksudnya: "islam itu bermula dengan ganjil (dari pandangan orang ramai), dan ia akan kambali dipandang ganjil (akhir zaman), maka beruntunglah orang2 yg ganjil( pada waktu itu)."
Apabila tiba zaman fitnah,maka apa salahnya ana dan yang lain memilih untuk memakai purdah?Moga kita semua dihindari dari segala fitnah..Amin ya Rabb..
Abu Hurairah r.a. meriwayatkan, bahawa Rasulullah SAW telah bersabda:
“Islam bermula sebagai sesuatu yang dianggap asing dan ganjil. Dan ia akan kembali sebagaimana permulaannya, dianggap asing dan ganjil. Maka, beruntunglah orang-orang yang ganjil”
[Hadith Muslim no. 145]

Semasa Islam datang, seruannya menimbulkan rasa hairan. Kehairan itu cukup untuk Islam ditolak, dipencilkan, ditertawakan, dituduh sebagai sihir dan agenda orang gila, dan seribu satu kecaman yang terakam di lembaran Sirah. Masakan tidak. Islam datang menongkah kebiasaan. Manusia sudah biasa menjadi hamba kepada manusia.

Biar pun perhambaan itu penuh dengan kezaliman dan penderitaan, manusia lebih selesa untuk mengekalkan kebiasaan berbanding menerima perubahan. Zina yang haram sudah menjadi kebiasaan. Lalu pernikahan yang halal menjadi kejanggalan. Arak yang menukar manusia jadi binatang sudah diterima sebagai normal. Makanan dan minuman yang halal lagi baik, dianggap pelik dan menyusahkan.

Riba yang mencengkam dan menyeksa kehidupan sudah diterima pakai sebagai tatacara hidup. Jual beli yang bersih lagi adil, dilihat sebagai asing dan tidak mempunyai masa depan. Walaupun perhambaan, penzinaan, arak dan judi serta riba dan kezaliman, semuanya itu menjadikan kehidupan manusia seperti neraka dunia, itu lebih selesa untuk dikekalkan kerana sudah biasa, berbanding mengusahakan perubahan, biar pun ia menjanjikan jalan keluar dari kegelapan Jahiliah tersebut.

Itulah nasib Islam di awal zamannya. Seruan untuk menyelamatkan manusia dibalas dengan maki hamun. Nabi diherdik dengan penghinaan. Tubuhnya dijamah dengan batu tajam yang menumpahkan darah. Kerana Islam ganjil di awal kedatangannya. Kejanggalan dan keganjilan itu tidak menimbulkan rasa terasing, malu atau rendah diri pada Baginda SAW dan sahabat. Sedikit demi sedikit mereka optimis membawa sinar perubahan, berteraskan iman. Mereka ganjil bukan sebab mereka salah. Mereka ganjil kerana mereka berbeza berbanding yang ramai.

Firman Allah SWT:
“Maka sepatutnya ada di antara umat yang telah dibinasakan dahulu daripada kamu itu, orang-orang yang berkelebihan akal fikiran yang melarang kaumnya dari perbuatan-perbuatan jahat di muka bumi tetapi sayang! Tidak ada yang melarang melainkan sedikit sahaja, iaitu orang-orang yang Kami telah selamatkan di antara mereka. Dan orang-orang yang tidak melarang itu telah menitik beratkan segala kemewahan yang diberikan kepada mereka dan menjadilah mereka orang-orang yang berdosa.”
[Hud 11: 116]

Ayat ini bercerita tentang sekumpulan manusia asing di tengah masyarakat. Mereka ganjil kerana ketika manusia sudah selesa dengan kerosakan dan menerimanya sebagai satu cara hidup, kelompok ini menyeru kepada sebaliknya. Mereka mengajak kepada ma’ruf dan mencegah kemungkaran. Namun mereka menjadi asing dan ganjil kerana mereka adalah minoriti. Majoriti mahukan maksiat dan kerosakan. Minoriti ini menyeru kepada ketaatan dan kemuliaan hidup.

Mereka inilah GHURABA! Kerana itulah Rasulullah SAW bersabda:
“Islam bermula sebagai sesuatu yang dipandang ganjil. Kemudian ia akan kembali menjadi seperti permulaannya, dianggap ganjil dan asing semula. Namun berikanlah khabar gembira kepada ghuraba’ iaitu orang-orang yang asing ini”
[Riwayat ibn Asaakir dan dinilaikan Sahih oleh al-Albani]

Baginda ditanya,

“Siapakah orang-orang yang asing itu?”

Baginda menjawab,
“Iaitulah mereka yang berusaha memperbaiki manusia ketika golongan ramai sudah menjadi rosak”
[Riwayat Abu Amr al-Dani daripada hadith Ibn Mas’oud. Dinilaikan sahih oleh al-Albani]

Di dalam suatu riwayat yang lain, baginda menjawab,
“Iaitu mereka yang menghidupkan Sunnahku yang telah dimatikan oleh manusia”

Juga dalam satu riwayat yang lain, baginda menjawab,
“Mereka adalah kumpulan kecil di kalangan kelompok ramai yang rosak. Golongan yang menentang kumpulan kecil ini, lebih ramai daripada yang mengikutnya”

Pernahkah anda berasa sunyi dan terasing kerana memilih untuk berpegang dengan Islam? Ketika riba dan rasuah sudah menjadi amalan kebiasaan di dalam urusan perniagaan, proses mendapatkan tender atau kontrak, anda yang memilih untuk tidak menerima semua itu kerana yakin dengan kebenaran ajaran Allah, berasa terasing, dipulaukan, disinis dan disindir. Pernahkah anda berasa seperti itu?

Ketika kawan-kawan memilih untuk terus memukul bola golf biar pun mentari sudah sirna menuju malam, anda yang memilih untuk bersolat tercicir daripada permainan, lalu ditertawakan oleh teman yang ramai, pernahkah anda mengalami pengalaman seperti itu?

Semasa ramai orang berasa malu untuk diketahui tidak pernah melakukan seks dengan sesiapa biar pun usia sudah mencecah belia, anda memilih untuk terus mempertahankan diri daripada zina kerana yakin dengan kebaikan menjauhinya dan besarnya kebinasaan menjamah dosa itu, pernahkah anda berasa tertekan dengan pilihan yang tidak popular itu?

Ketika orang ramai selesa dengan makan apa sahaja ada di depan mata, tanpa perlu diambil kira halal haramnya, anda memilih untuk bersusah payah mencari yang halal di celah syubhat dan haram yang berleluasa, lalu anda dianggap berlebih-lebihan dan ekstrim kerana pilihan itu, pernahkah anda berasa jauh dan terasing dengan cara hidup yang sedemikian rupa?

Tatkala orang semakin menerima cara hidup yang membelakangkan agama, mendedahkan aurat, bergelumang dengan maksiat, sebagai aras tanda mengukur kemodenan diri, tiba-tiba anda yang membungkus tubuh dengan pakaian yang menyembunyikan anggota yang bersangkutan dengan harga diri, pernahkah anda dicemuh kerana memilih untuk tidak berfesyen seperti manusia yang ramai hari ini?

Jika anda pernah berasa asing, ganjil, pelik, ditertawa, disinis, disindir, atau diperlekeh kerana mempertahankan kehidupan yang berprinsip seperti itu, terimalah khabar gembira yang disampaikan oleh Rasulullah SAW.
Tooba lil Ghurabaa’!

Firman Allah SWT:
“Dan jika engkau menurut kebanyakan orang yang ada di muka bumi, nescaya mereka akan menyesatkanmu dari jalan Allah; tiadalah yang mereka turut melainkan sangkaan semata-mata, dan mereka tidak lain hanyalah berdusta.
[al-An’aam 6: 116]

Allah SWT juga menyebut:
”Dan kebanyakan manusia tidak akan beriman walaupun engkau terlalu ingin (supaya mereka beriman)”
[Yusuf 12: 103]

Allah ‘Azza wa Jalla berpesan lagi:
“Dan hendaklah engkau menjalankan hukum di antara mereka dengan apa yang telah diturunkan oleh Allah dan janganlah engkau menurut kehendak hawa nafsu mereka, dan berjaga-jagalah supaya mereka tidak memesongkanmu dari sesuatu hukum yang telah diturunkan oleh Allah kepadamu. Kemudian jika mereka berpaling (enggan menerima hukum Allah itu), maka ketahuilah, hanyasanya Allah mahu menyeksa mereka dengan sebab setengah dari dosa-dosa mereka; dan sesungguhnya kebanyakan dari umat manusia itu adalah orang-orang yang fasik”
[al-Maa’idah 5: 49]

Allah SWT memberikan peringatan di dalam al-Quran:
“Akan tetapi kebanyakan manusia tidak bersyukur”
[Yusuf 12: 38]

Bersabarlah jika anda dipandang asing. Andai pandangan sedemikian berpunca daripada anda memilih Islam di zaman yang penuh cabaran ini. Keganjilan yang pertama, adalah keganjilan kerana memilih kebenaran. Keganjilan ini tidak menjadikan kaum minoriti yang memilih Islam menderita, sedih lagi berdukacita. Sama ada di dunia, mahu pun di Akhirat. Mereka sentiasa sedar yang mereka tidak bersendirian, kerana Allah sentiasa menemani mereka dalam kehidupan.
Di Padang Mahsyar, ketika orang ramai dihimpunkan mengikut apakah agama dan cara hidup mereka semasa di dunia, sekelompok ini ditanya, “Apakah kamu tidak pergi menyertai manusia yang ramai itu?” Mereka menjawab, “Semasa di dunia lagi, kami sudah pun tidak menyertai mereka biar pun semasa itu kami memerlukan mereka berbanding hari ini. Kami akan terus menunggu keselamatan dari Allah yang kami abdikan diri kepada-Nya selama ini”
[Hadith riwayat al-Bukhari dan Muslim]

Namun, Syaitan yang sentiasa menyesatkan manusia mengheret manusia untuk meninggalkan kebaikan yang menjadi pegangan generasi yang lalu, dan Islam kembali menjadi asing. Oleh kerana itu, janganlah kecundang dengan rasa rendah diri dan terasing kerana memilih Islam. Ia adalah pusingan kehidupan yang sudah pun diberitakan.

Suatu ketika, Rasulullah SAW ditanya tentang maksud firman Allah SWT:
“Wahai orang-orang yang beriman! jagalah sahaja diri kamu (dari melakukan sesuatu yang dilarang oleh Allah). Orang-orang yang sesat tidak akan mendatangkan mudarat kepada kamu apabila kamu sendiri telah mendapat hidayah petunjuk (taat mengerjakan suruhan Allah dan meninggalkan laranganNya). Kepada Allah jualah tempat kembali kamu semuanya, kemudian Dia akan menerangkan kepada kamu (balasan) apa yang kamu telah lakukan”
[al-Maa’idah 5: 105]

Baginda Rasulullah sallallaahu ‘alayhi wa sallam bersabda:
"Bahkan sesungguhnya serulah manusia kepada kebaikan dan cegahlah dari kemungkaran. Kamu nanti akan melihat satu keadaan di mana kebatilan akan dituruti, hawa nafsu akan jadi ikutan dan dunia ini akan lebih diutamakan. Setiap orang akan tenggelam dalam pandangan masing-masing. Peliharalah diri kamu dan janganlah dituruti orang ramai. Sesungguhnya selepas zaman kamu ini, akan datang hari-hari yang menuntut kesabaran, dan kesabaran itu akan menjadi seperti perbuatan menggenggam bara api di dalam tangan. Sesiapa yang terus bertahan dengan keadaan itu akan mendapat ganjaran seperti 50 orang yang berbuat perkara yang sama” Sahabat bertanya, “Ya Rasulullah, ganjaran 50 orang seperti mereka?” Baginda menjawab, “Ganjaran 50 orang seperti kamu”
[Hadith riwayat al-Tirmidhi dan Abu Daud dengan sanad yang lemah tetapi diperkukuhkan oleh riwayat yang lain]




Share This:   FacebookTwitterGoogle+

Sep 1, 2011

main rebana :)

Rebana ialah sejenis alat muzik tradisional yang sering dimainkan bagi mengiringi lagu-lagu budaya.
Bagi masyarakat Melayu di negeri Pahang, permainan rebana sangat popular, terutamanya di kalangan penduduk di sekitar Sungai Pahang. Tepukan rebana adalah bagi mengiringi lagu-lagu tradisional seperti indong-indong dan pelanduk-pelanduk.
Selain daripada rebana bersaiz biasa, terdapat juga rebana besar yang dimainkan pada hari keraian bagi pertandingan menghasilkan bunyi dan irama yang dikenali sebagai Rebana Ubi.

Ahad yg lalu anak sepupu kahwin..ana ikut bersama suami...best tgk mak main rebana bersama saudara mara dan teman2nya :)...tapi ana terlupa ambil pic orang kawin tu..hikhik..setahu ana,anak sepupu mak ana berkahwin dengan lelaki dari kuwait yg baru setahun sahaja memeluk agama ISLAM..semoga perhubungan mereka hingga ke sana..amin


Share This:   FacebookTwitterGoogle+

Aug 29, 2011

Nebulizer


Pepagi buta lagi ana diserang asma.Mungkin disebabkan semalam sibuk sangat mengemas rumah hingga terlupa akan kesihatan.sakitnya lah..sesampai sahaja diklinik doctor ingin melihat ubat yg ana ambil.Ana tunjukkan inhaler jenis ‘seretide’.Doc menasihatkan supaya jika kes emergency seperti ana tak boleh ambil seretide,doc kata memang harganya agk mahal dari yg biasa namun ianya tidak bagus utk kes emergency,for emergency doc menyarankan supaya ana mengambil inhaler dari ventolin yg botol biru…dan doc memberikan ana sehelai kertas yg mengandungi soalan kaji seledik ttg asma yg ana alami..byk jugaklah soalannya …dan setiap soalannya ada markah..markah mewakili sama ada asma ana dalam keadaan terkawal,pertengahan mahupun kritikal dan perlu rujukan pakar..ana dikategorikan dalam asma terkawal..alhamdulillah….



Share This:   FacebookTwitterGoogle+

Pengalaman itu bermakna dari hanya kedengaran :)

20-21 ogos aritu,ana ditakdirkan men’join’ ESQ.Mula2 memg ana agk menentang habis program ni.Bagi ana ianya hanya motivasi biasa yg kita boleh perolehi kat mana2 anjuran motivasi yg lain atau pun kalu inginkan ilmu agama bukan ke kita boleh pergi ke masjid2,surau,join majlis ilmu atau pun senang gi je pondok…namun akhirnya apabila di ats nasihat,pandangan dan kata2 semangat oleh org2 yg berdekatan dgn ana,akhirnya ana pasrah heheheeh..

Mula2 sampai je kat hotel Flamingo pagi tu,ana dah pikir nak lari hehehe…dah la awl pagi pas Subuh kena siap2 tanat ramai pulak nanti bila time pendaftaran..adesss..
Habis je proses pendaftaran,ana pun melangkah masuk ke dewan flamingo.Ana difahamkan seramai 300 orang pendaftar baru pada hari tu..Alumni nya pulak ramai jugaklah yg dating,tapi tak masuk sekali dalam dewan tu.Mereka ditempatkan ditingkat ats..termasuklah suami ku yg memegang title alumni..haish..

Akhirnya tibalah masa yg dinanti..mula2 ana agk boring..mgkin keikhlasan belum sepenuhnya di situ :P..

Bila tiba satu saat,akhirnya ana mengakui bahawa program ini ada kebaikannya..hinggalah tiba hari keduanya..ia sebuah program yg mbuka minda..sebuah program yg cuba membantu membaiki jati diri..dan pada hari pertama tu jugak ana berkenalan dengan  seorg teman.Ianya adalah seorang yg lebih tua dari ana..dia menyatakan bahawa ana cantik heheh..alhamdulillah semuanya kurniaan Tuhan..cantik dari segi mana ana pun xtau heheh..yelah ana kan memakai NIQAB..akhirnya sampai hari kedua pun kami berpasangan..nama kakak tu kak LINDA..suka ana melihat wajahnya,tampak bersahaja.Ana dipahamkan dia akan berkahwin..moga berpanjangan ke ank cucu..dan akhirat sana ..aminnnn..















Apa yg ana hendak kongsikan disini tentang pengalaman ana selama 2 hari mengikuti program ESQ ni..adalah..

1-      -Pemangkin semangat yg menggabungkan 3 motivasi fizikal.emosi dan spiritual
2-      -Hidup mestilah punya matlamat dan keyakinan
3-      -Keikhlasan dalam menjalani hidup
4-      -Membuka minda dan lebih memahami tentang sesuatu perkara yg dianggap remeh    sebenarnya ia penting buat diri


Kesimpulan nya,apa pun terpulang pada diri kita sendiri dalam mencorak kan hidup kita..sentiasa berpegang pada Al-Quran dan Sunnah sudah cukup buat hidup kita menjadi lengkap..kerana Al-Quran itu lengkap dengan hal dunia dan akhirat..dan sunnah adalah akhlak terpuji yg mampu mendorong seseorang itu menjadi manusia yg benar2 berpegang pada ISLAM.

Al-Quran menyatakan :

" Dan ketahuilah olehmu bahwa di kalangan kamu ada Rasulullah. Kalau ia menuruti (kemauan) kamu dalam beberapa urusan benar-benarlah kamu akan mendapat kesusahan tetapi Allah menjadikan kamu cinta kepada keimanan dan menjadikan iman itu indah dalam hatimu serta menjadikan kamu benci kepada kekafiran, kefasikan dan kedurhakaan. Mereka itulah orang-orang yang mengikuti jalan yang lurus, ."
(Hujurat:7)
Suatu masa,  Nabi bertanya kepada Alloh,  "Wahai Tuhan,  siapakah kekasihmu?" Terdengarlah jawaban,
"Siapa yang berpegang teguh kepadaKu seperti bayi dengan ibunya,  mengambil perlindungan dengan MengingatiKu seperti burung mencari perlindungan disarangnya,  dan yang marah melihat dosa seperti singa yang marah yang tidak takut kepada apa dan siapa pun."
 Terjemahan Kitab Kimyatusy- Sya'adah - KIMIA KEBAHAGIAAN - Karya : Imam Al-Ghazali


Share This:   FacebookTwitterGoogle+

Aug 18, 2011

dihati ini Hanya Tuhan yang tahu..

Alhamdulillah..semalam berbuka bersama keluarga sebelah suami dan bersama anak2 yatim...hati kecil ini terdetik sebenarnya,aku beruntung punya mak dan ayah..namun mereka..teringat hadis

Dari Abu Hurairah r.a katanya, Rasulullah s.a.w bersabda:”Orang-orang yang bertanggungjawab mengurus anak yatim, baik dari keluarga sendiri atau tidak, maka aku dan dia seperti dua ini di syurga kelak.” Dan baginda memberi isyarat dengan merapatkan jari telunjuk dan jari tengah (ertinya berdekatan).”



Akibat kematian ayah atau ibu, seorang anak akan merasakan suatu kekosongan dalam hidupnya. Kosong dari curahan kasih sayang dan segala aspek yang memenuhi keperluan hidup seperti makan, minum, pakaian, dan lain-lain. Ini menyebabkan seseorang anak yatim itu selalu dihantui oleh perasaan sedih dan hampa. Realiti yang ada di tengah masyarakat sekarang menunjukkan bahawa majoriti anak yatim yang tidak mendapat perhatian yang sewajarnya mengharungi kehidupan yang begitu sukar, menyedihkan dan tersisih. Islam, sebagai agama yang menitikberatkan perihal kasih sayang sangat menekankan agar kita mengambil berat terhadap anak yatim sehinggakan al-Quran sendiri secara khusus banyak membicarakan masalah anak yatim ini lebih daripada perihal anak-anak yang lain secara umum. Rasulullah s.a.w pernah bersabda yang maksudnya:”Rumah yang terbaik adalah rumah yang di dalamnya terdapat anak yatim yang dihormati dan diperlakukan dengan baik. Rumah yang terburuk adalah rumah yang di dalamnya terdapat anak yatim yang dizalimi dan diperlakukan dengan buruk. Anak yatim yang mendapat perhatian dan kasih sayang yang cukup daripada mereka yang menjaganya semestinya akan merasa bahagia dan aman. Namun sekiranya ia tidak mendapat apa yang seharusnya ia peroleh, hidupnya akan rosak dan hal ini menjadi lebih parah jika ia jatuh ke pangkuan orang yang tidak bertanggungjawab yang mendidiknya secara salah dan membentuknya menjadi peribadi yang merugikan masyarakat.

moga kita tergolong dari orang2 seperti di atas..amin ya Rabb 

di sini juga saya ingin berkongsi sedikit cerita dibawah :) 


Seringkali  kita meminta perkara yang macam-macam seakan itulah yang terbaik untuk kita.  Persoalannya, tahukah kita apa yang terbaik untuk kita? Kalau kita  dilahirkan miskin, kita sering berdoa untuk menjadi kaya. Hendak mengubah  kehidupan, kita kata. Tapi kita pastikah kekayaan itu yang terbaik untuk  kita?

Atau kita dilahirkan pendek, atau terlalu tinggi, atau hitam atau berpenyakit. Tentunya kita mengharapkan keajaiban untuk menjadi manusia yang sempurna atau sekurang-kurangnya ‘just nice’. Mungkin juga kita terbabit dalam kemalangan yang mengorbankan orang yang tersayang. Pasti tercalit dalam hati keinginan untuk mengembalikan masa itu supaya kemalangan itu dapat dielakkan dan nyawa orang kesayangan kita juga selamat.
Persoalannya, adakah apa yang kita perolehi sekarang ini bukan yang  terbaik? Adakah Allah itu zalim atau pilih kasih dengan memberi sesetengah orang nikmat manakala setengah lebih azab? Bukankah Allah itu Maha Adil? Bukankah Allah itu Maha Mengetahui? Bukankah Allah itu Maha Bijaksana? Jika begitu, mengapakah ada sesetengah dari kita yang bernasib malang manakala sesetengah yang lain bernasib baik sepanjang hidup mereka?
Sebenarnya, kita adalah apa yang kita minta (we are  what we wish for). Kadangkala tatkala kita berdoa, kita sendiri kurang faham dengan apa yang kita minta. Ada orang berdoa minta selamat. Akan tetapi  Allah berikan dia dari sihat jatuh sakit. Dari kaya jatuh miskin. Dari  jelita jadi hodoh. Bagaimana itu? Itu hanyalah sebagai ujian kesabarannya.  Seandainya imannya tetap kuat, insyaAllah dia akan selamat di akhirat kelak.
Selamat juga, bukan? Adakah Allah menolak permintaannya?  Tidak! Bahkan Allah meletakkannya ke tempat yang lebih tinggi. Begitu juga dengan keadaan saya baru-baru ini. Hidup dikelilingi hutang lapuk.
Pening kepala nak bayar. Interest makin meningkat. Ibu mana yang tak kasihan lihat anaknya susah hati? Satu hari tu ibu saya beritahu saya yang dia tiap-tiap hari berdoa minta saya dapat banyak duit. Dia simpati dengan saya katanya.
Saya katakan kepadanya. Kalau banyak duit, tiap-tiap bulan saya  dapat, Alhamdulillah. Saya katakan padanya kalau mahu berdoa untuk saya,
berdoalah semoga hutang lapuk saya selesai. Saya beritahunya ketika sebelum Zuhur. Zuhur tu juga dia telah tukar doanya dan Alhamdulillah, petang itu juga saya nampak jalan penyelesaiannya.
Doa ibu itu berkat. Sekarang, Alhamdulillah ringan rasanya beban di kepala saya. Maha Suci Allah…
Apabila Allah menentukan sesuatu ke atas kita, percayalah  itu adalah yang terbaik. Hanya mata kita yang diseliputi dengan nafsu yang  tidak dapat melihat kebaikan yang ada pada sesuatu kejadian. Mengapa sukar bagi kita untuk redha kepada kejadian Allah? ‘Grass is always greener on the other side’. Kan ? Kita sentiasa melihat apa yang ada pada orang lain itu lebih baik dari apa yang kita miliki.
Sedang Nabi saw telah  menasihatkan agar kita melihat orang yang dibawah. Jangan melihat orang  lebih tinggi kerana itu akan membuat kita tidak bersyukur. Dan itulah  masalahnya pada diri kita. Kita sentiasa mengejar peluang yang lebih baik.  Sentiasa mahukan yang lebih banyak. Saya sendiri mengalami perkara ini. Dan  saya percaya ramai yang turut mengalaminya. Siapa yang taknak gaji besar,   kan ?
Masa saya grade, ekonomi negara benar-benar  sedang menjunam. Saya ke hulu ke hilir mencari kerja. Akhirnya saya bekerja sebagai operator di kilang metal stamping. Gaji RM400 sebulan. Tiada OT. Tolak itu, tolak ini, dapatlah RM350. Hm… Cukup? Dah tentu tidak. Ketika itu saya hanya memiliki sebuah motor Yamaha 110SS hadiah ayah sempena dia dapat EPF. Isi minyak dengan makan dah habis. Ketika itu saya fikir, dapat gaji RM750 pun jadilah.
Kemudian saya bekerja sebagai Lab Technician.  Betul-betul saya dapat RM750. Cukup? Tak juga. Masa tu saya mula terfikir. Dapat  gaji RM1500 pun dah cukup. Allah tunaikan lagi. Bekerja pula di petrochemical plant. Sebagai trainee, dapat la RM1500 sebulan. Ya Allah…  tak cukup juga. Sebab masa tu saya dah beli kereta Iswara. Saya fikir, dapat  RM2500 cukup la. Tapi bila dapat banyak tu, saya tukar kereta pula.  Kesimpulannya tak cukup juga!

Memang takkan cukup. Nafsu itu adalah  benda yang paling besar! Sekarang, ketika kawan2 saya berlumba masuk  syarikat lain yang offer gaji 2 – 3 kali ganda, saya tetap di sini. Kalau  ada yang bertanya kenapa saya tak ikut mereka, senang saya katakan. Saya  selesa di sini. Kalau solat saya panjang, bos tak pernah marah. Sedang rakan-rakan saya di syarikat baru dibenarkan solat hanya dalam masa 5 minit sahaja.
Kini saya dah pandai mengatakan cukup. Cukuplah sebanyak ini yang Allah beri. Sekiranya diberi lebih, Alhamdulillah. Sekiranya semakin  kurang, semoga Allah perkuatkan iman saya menghadapi dugaan mendatang. Yang penting bagi saya, apa yang saya perolehi ini halal dan diberkati. Pesan Nabi saw kepada Saiyidina Ali ra supaya jangan mengira-gira rezeki untuk hari esok kerana  Allah menurunkan rezeki setiap hari . Ini memberi kesan dalam hati saya.
Tapi bukan bererti kita tak boleh mengejar  yang lebih baik. Kejarlah dunia seperti akan hidup 1000 tahun lagi. Tapi  dunia itu ibarat bayang-bayang. Makin dikejar makin ia lari. Kejarlah akhirat  seperti akan mati esok hari. Kerana akhirat itu umpama matahari. Makin kita  kejar akhirat (matahari), dunia (bayang-bayang) akan mengejar kita. Rezeki itu hak  Allah maka bermohonlah kepada Yang Memiliki rezeki itu. Kerana tiada rezeki untuk kita tanpa ada izin dariNya.
Terjadi kepada kenalan saya.  Dengan gaji RM1000 sebulan, nak bayar ansuran rumah, nak isi minyak motor  yang makin naik, duit lampin anak, duit makan, tinggal pula di JB, memang  tak cukup. Sering dia mengeluh. Di tempat kerjanya pula dah lama hadkan OT. Kesian dia. Selalu dia cakap dia nak cari kerja lain. Dah banyak dia apply  tapi tak dapat-dapat sebab tiada kelulusan dan umur pun dah makin lanjut.
Atau setidak-tidaknya dapat banyak OT. Saya katakan padanya, besar periuk besarlah kerak. Sekarang dia pakai motor. Kalau gaji besar lagi, mungkin dia pakai kereta. Besar mana pun tetap tak cukup. Tapi… Masuk telinga kiri keluar telinga kanan. Akhirnya Allah tunaikan permintaannya. Tiba-tiba dia dapat banyak sangat OT.  Balik rumah sampai tengah malam. Langsung tak rehat. Main dengan anak pun 2 -3 minit masa pagi sebelum ke tempat kerja.
Bila jumpa, dia cakap dah penat. Tak larat nak OT.  Saya ketawakan dia.  Bukankah ini yang dia minta? Ya, katanya. Tapi dia dah  tak larat. Hari Ahad je dia dapat rehat. Bila nak main-main dengan anak? Kesian  anaknya. Ke masjid pun hari Jumaat saja sekarang ni… Saya katakan padanya,  kita tak boleh dapat segala-galanya. Dia nak duit, Allah bagi duit. Tapi dia hilang kehidupan dan masa dengan anaknya. Itu adalah permintaannya. Bersyukurlah Allah telah menunaikan..-.
Kalau nak dikongsi, terlalu  banyak rasanya apa yang saya lalui. Saya pasti, saudara semua juga ada  lalui perkara yang sama. Di sini, bukan niat saya nak mengajar. Bukan juga  nak menunjuk pandai. Saya hanya mengajak saudara2 sekalian terutamanya diri  saya sendiri untuk berfikir. Apa yang kita buru? Apa yang kita cari? Apa  yang kita dapat? Berapa kali pernah kita bersyukur dan berapa kali pernah  kita katakan cukup?
Cukup atau tidak apa yang kita ada, bergantung  kepada cukup atau tidak kita bersyukur ke hadrat Allah. Juga bergantung  cukup atau tidak kita tambat nafsu kita. Yang penting tiap kali selepas  solat, berdoalah pohonkan Allah berikan yang terbaik buat kita. Nabi saw pernah memberitahu, orang yang tidak berdoa selepas solat adalah orang yang sombong. Dalam hadith yang lain, Baginda saw berkata orang yang sombong adalah syirik kerana hanya Allah yang layak untuk bersifat sombong.
Wallahu’alam.-..
Ya Allah! Ampunkanlah kami ya Allah.  Selama ini kami leka. Selama ini kami lalai dalam mengejar nikmat dunia  hingga kami lupa janji nikmat syurga Mu. Cukupkanlah kami dengan apa yang  Kau beri. Dan jadikanlah kami insan yang tahu bersyukur. Amin… Ya Rabbal ‘Alamin…

Apabila Allah menentukan sesuatu ke atas kita, percayalah  itu adalah yang terbaik. Hanya mata kita yang diseliputi dengan nafsu yang  tidak dapat melihat kebaikan yang ada pada sesuatu kejadian. Mengapa sukar bagi kita untuk redha kepada kejadian Allah? ‘Grass is always greener on the other side’. Kan ? Kita sentiasa melihat apa yang ada pada orang lain itu lebih baik dari apa yang kita miliki.
Akhir kata, berlajarlah untuk berkata     CUKUP….ALHAMDULIL-LAH ……”
Tak perlu mencari teman secantik BALQIS, andai diri  tak sehebat SULAIMAN.
Mengapa mengharap teman setampan YUSOF, jika kasih tak  setulus ZULAIKHA.
Tak perlu mencari teman seteguh IBRAHIM, andai diri tak  sekuat HAJAR
dan mengapa didamba teman hidup sesempurna MUHAMMAD, jika ada  keburukan pada dirimu. 

bersyukur lah dengan nikmatNya

Share This:   FacebookTwitterGoogle+

Followers

My 1st novel

My 1st novel
sudilah baca ya

Warkah Seharum Cinta FAN

sahabat sedang menambah ilmu

Popular Posts

Archive

Powered by Blogger.

Chat

Copyright © . | Powered by Blogger
Design by Blog Oh! Blog | Blogger Theme by NewBloggerThemes.com