Skip to main content

Posts

Showing posts from 2011

Doa seorang kekasih

Tidak salah jika anda berdoa kepada Tuhan untuk bertemu jodoh atau ditemukan jodoh dengan kekasih hati anda (untuk yang belum kahwin la..). Daripada menyambut Valentine Day yang mengikut amalan Kristian baik kita berdoa kepada Allah semoga dijodohkan segera.

Kepada yang bercinta mestilah target untuk mendirikan rumahtanggakan. Syaitan meraung jika muslimin dan muslimah bernikah kerana tertutup peluang mereka untuk menghasut manusia mendekati atau melakukan zina. So, bagi yang sedang hangat bercinta tu, jangan tunggu lama-lama, syaitan makin gemuk nanti.

Di bawah ialah doa minta jodoh yang agak lawak tapi nampak serius sangat.

Ya Tuhan, kalau dia memang jodohku,
dekatkanlah….

Tapi kalau bukan jodohku,
maka jodohkanlah…

Jika dia tidak sejodoh denganku,
maka jadikanlah kami jodoh…

Kalau dia bukan jodohku,
Jangan sampai dia dapat jodoh yang lain selain aku…

Kalau dia tidak dapat dijodohkan denganku,
Jangan sampai dia dapat jodoh yang lain, biarkan dia tidak berjodoh sam…

Kem lagi

kalau sebelum ini saya menjadi facilitator kepada student2 di sg congkak yg mengikuti kem kami .. tapi kali ini saya pula yg mnjadi peserta di kem yg tidak jauh dari tempat sy menjadi faci disalah sebuah Pusat Bimbingan disana ..

p/s doakan semuanya berjalan dengan lancar ya ... ohya sesiapa yg ingin mengikuti kem ini sila call num yg tertera ... tapi hanya terbuka kepada PEREMPUAN sahaja :)

Wanita Cantik

Di manakah kecantika wanita solehah sebenarnya?

Terdapat sembilan keistimewaan wanita solehah yang tidak dimiliki oleh wanita-wanita yang lain. Dengan menghayati sembilan perkara wanita solehah akan memiliki kecantikan yang sebenar.

Pertama : Menundukkan pandangan (ghadhdul bashar) kepada yang bukan mahramnya, nescaya hati dan jiwa akan semakin bening dan jernih.

Allah S.W.T. berfirman maksudnya : “Katakanlah kepada orang laki-laki yang beriman: "Hendaklah mereka menahan pandanganya, dan memelihara kemaluannya; yang demikian itu adalah lebih suci bagi mereka, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang mereka perbuat. Katakanlah kepada wanita yang beriman: "Hendaklah mereka menahan pandangannya, dan kemaluannya, dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang (biasa) nampak dari padanya" (Surah an-Nur ayat 30-31)

Kedua : Sentiasa bersikap jujur, nescaya akan menjadi semakin manis.

Daripada Abdullah bin Masud r.a. katanya sabda Nabi S.A.W. maksud…

Pulang ke Lumut lagi

hari ini senyap2 sahaja pulang ke Lumut... esok Selasa ingat nak pulang ke KL setelah siap urusan disini .. namun mak dan abah minta pulang ke KL bersama mereka .. kerana abah kurang sihat dan tidak boleh drive .. makanya kami akan pulang 2 kereta lah nampaknya ..

sampai sahaja di Lumut , berehat2 sebentar dan keluar semula kerana saya teringin nak makan sushi .. ingat nak beli sushi tesco je tapi suami memujuk agar makan di sushi king .. agak keberatan sebenarnya .. namun akhirnya saya akur kerana telah digula2kan dengan barangan stitch yang baru :P ..


ha yang ni pula sushi yg kami makan ... :)

mata penat tapi xboleh lelap pula .. walaupun dah pasang forest soundtrack relaxation (maaf lah kalau tunggang langgang heheh )

Bekas Air BARU saya :)

koleksi stitch baru sy ... baru dpt mlm tdi yeah!! :)

Moga dikau bahgia

Love of my life - you've hurt me
You've broken my heart and now you leave me
Love of my life can't you see
Bring it back, bring it back
Don't take it away from me, because you don't know -
What it means to me

Love of my life don't leave me
You've taken my love and now desert me
Love of my life can't you see
Bring it back, bring it back
Don't take it away from me, because you don't know
What it means to me

You will remember -
When this is blown over
And everything's all by the way -
When I grow older
I will be there at your side to remind you
How I still love you - I still love you

Back - hurry back
Please bring it back home to me
Because you don't know what it means to me -
Love of my life
Love of my life



sudah punya pengganti sudah... mirip pula lagi ... moga direstui dan bahagia selalu ...

.... kisah di adaptasi dari seseorang ....
pesannya kepada seseorang itu moga bahagia .. dan moga pilihan hati yang baru akan kekal hingga ke sana…

My Stitch :)

kesemua koleksi di atas saya beli di Tesco yang terletak di Lumut .. adalah beberapa seperti kasut tu saya beli di Tesco Ampang dalam Living Cabin .. and towel kecik tu beli kat Sungai Wang .. saya masih mencari - cari koleksi stitch ni .. sesiapa tau di mana gtau la ye :)

Kekasih Insan Sebenar

Muhamad Pada suatu hari di sekolah, seorang murid bertanya kepada guru. Ketika itu guru tersebut sedang mengajar mengenai kasih sayang.

Pelajar : cikgu, macam mana kite nak pilih seseorang yg terbaik sebagai orang yang paling kite syg? Macam mana juga kasih syg itu nak brkekalan?

Cikgu : ok, kamu ikut ape yg sy suruh. Kamu pergi ke padang, kamu berjalan di atas rumput sambil memandang rumput di depan kamu. Pilih yang PALING cantik tanpa menoleh ke belakang lagi walau sekali. Dh petik rumput yang PALING cantik, bawa ke kelas.
Apabila pelajar itu pulang ke kelas, tiada sehelai rumput pun di tangannya. Cikgu bertanya.

Cikgu : kenapa tiada rumput yang dipilih?

Pelajar : tadi mse sy berjalan, sy carilah rumput yang paling cantik. Memang ade bnyk yg cantik tapi cikgu kata pilih yg paling cantik, maka sy pn terus berjalan ke hadapan sambil mencari yg paling cantik tanpa menoleh ke belakang lagi. Tapi sampai di penghujung padang, sy x jumpa pn yang paling cantik. Mungkin ade di an…

Musim Demam

Masuk hari ini dah 3 hari saya di Lumut .. lawat mak abah yang demam .. sampai saja di lumut , tengok mak abah tidur di dapur .. ditanya mereka tidak larat hendak ke bilik ... Kesian sangat rasanya ...

Esoknya masak sup ayam dan bubur ayam untuk mak abah dan adik ku Faiz dan Tarif ... dia orang nak ikut sekali ... Hari ini saya jadi nurse :) .. hantar makanan dan bagi ubat pada pesakit .. hari ini adalah hari kedua ..

hari ketiga ...

masak ikan siakap kukus , dan akhirnya hari ini mak makan juga ... hampir seminggu mak tak makan nasi ... abah juga nampak berselera hari ini ... lega mak dah boleh bangun abah pun sama ... akhirnya saya nurse yang berjaya tanpa diiktiraf :P ... petang2 lagi Faiz dan Tarif memancing di Teluk Batik bersama abang iparnya ..

dan saya hari ini kemas rumah dan memasak dan mengemas lagi ..lagi dan lagi ... cari baju yang ingin dibawa ke KL ... dan akhirnya saya akan jadi orang sana kembali ...

Hujan agak lebat .. masuk bilik mak n abah tutupkan air cond diaoran…

Jalan-jalan cari BIG apple

assalammualaikum semua...

malam tadi tak pergi pun big apple cheras tapi gi big apple wangsa maju :) ... tapi donut kegemaran iaitu oreo tu tak de huhuhu ... n yang best beli 6 pcuma 2...dorg dh xde wat yg lekat2 tu...

tapi punya lah beria nak kan donut,saya langsung tak sentuh pun donut tu...balik dari ctu terus makan di bangi kopitiam yg bdekatan ngn umah .. ingat kan nak makan di Timor Place tpi aduyai ctu xde tempat yg agk ttutup..mm beselah dgn cara pemakaian yg sy bawa sekarang agak mbataskan dan sering mnjadi phatian...kadang2 ada juga dgr ada suara2 yg kurang enak di dengar .. dan ada juga yg enak di dengar. .. sya xmahu kan kedua2nya.. sy mahu kehidupan yg biasa..tak dipuji dan xdikeji..

balik dari bangi kopitiam ingat kan nak g shah alam g downtown ke uptown erk kat shah alam tu hehehe..tapi tgk waktu dh lewat akhirnya kami berempat ke cheras shj..sy hanya membeli tabung bear color itam utk mngisi duit singgit2 sy :)...



bercerita tentang downtown dictu.. itulah kali ptama sy…

Muncul kembali

assalammualaikum semua ... maaflah muncul semula ..ada jugak 3 , 4 orang mesej di YM tanya kenapa tak menulis lagi ... saya pikir tiada yg membaca ... dan malahan juga saya ada buat web baru untuk bisnes kecil - kecilan saya. Web ni di beri percuma selama setahun kepada 10 ,000 yang tercepat mendaftar atau merebut peluang ni agaknya .. alhamdulillah saya sempat mendapatkannya .. maklumlah nak dapat domain sendiri agak mahal and kurang pandai memilih apa yang perlu di pilih ... ni link web saya Bisnes kecil saya ... saya perlu bangun sendiri .. cuba apa yang yang boleh dilakukan selagi terdaya , pedulikan apa orang nak kata ... saya perlu berubah .. untuk semua keluarga .. dan demi meneruskan hidup saya perlu pulihkan diri sendiri .. iyalah jika tidak siapa lagi kalau bukan diri sendiri ... saya sudah pun memikirkan semua ini selama saya hilang untuk beberapa ketika ... hidup mesti diteruskan dengan apa yang kita sudah pilih ... apa pun saya perlu melaluinya sakit , sedih , gembira .. …

kerana aku seorang perempuan

" Tidak ada seorang pun yang dapat melawan kehendak takdir.Semua sudah terprogram dalam mega safar di 'lauhi mahfuz..Hari..Tanggal..Menit dan Detiknya "

menanti saat termampu .....

hati kelam jiwa bergurindam tatkala takdir tidak sepakatan namun lautan tak mampu menukar segala yang sudah disasar...
Ada seorang sahabat bertanya
“KENAPA PEREMPUAN CEPAT MERAJUK??”“KENAPA PEREMPUAN SELALU CEMBURU??”“KENAPA PEREMPUAN SENTIASA RISAU AKAN SESUATU??” Dan jawapan dari hati seorang insan bernama perempuan…
Kami MERAJUK pasti ada sesuatu yang menyentuh hati…kami CEMBURU bukan tidak bersebab…RISAU kami juga bersebab yang menyentuh nurani kami…fitrahnya ciptaan seorang perempuan…allah ciptakan kami punyai hati yang terlalu halus…punyai 9 nafsu dan 1 akal…bukan kami tidak bisa berfikir dan kadang-kadang kami berfikir lebih rasional dari kaum adam…Cuma fitrah kejadian ini tidak dapat lari dari hati kami…mudah tersentuh…sekuat mana perempuan itu pada luarannya..namun dia…

Ayam masak lemak cili api

Assalammualaikum..hye semua ... heheh nampak x pic apa tu? tu lah pic masakan dari saya..:) saje nak berkongsi..n sesape kalau nak try masakan yg sgt mudah ni..saya dh bg resepinya sekali..   Bahan-bahan ( 2 org mkn )santan kelapa dari kotak kecik(ambik setengah sahaja bawang merah 2 ulas (ditumbuk) bawang putih 3 ulas (ditumbuk) cili padi 12 biji (ditumbuk) sekeping asam keping sebatang serai (dititik) setengah sudu kecik serbuk kunyit ayam 6 ketul Cara-cara campurkan santan bersama air di dalam periuk dan dikacau (jgn letak atas api lagi) masukkan bawang merah, bawang putih, cili padi, asam keping, serai, kunyit dan ayam. kacau sehingga serbuk kunyit tidak berketul. kemudian letak periuk di atas api yg paling kecil dan kacau. kacau sehingga mendidih dan siap utk dihidangkan. Dekat rumah ni kalau masak ayam memang insyaAllah akan laku.. sebelum ni dah buat Ayam Masak Merah

Purdah dan Ganjil

Adakah mereka perlu jadi baik dulu sebelum menutup aurat dengan memakai tudung? Apakah terdapat syarat mempunyai akhlak yang baik baru memakai pakaian seperti yang digariskan syarak?
berdating malah berzina, maka tudung itu yang salah? Adakah tudung yang salah dan purdah yang salah? Ataukah perbuatan berdating atau berzina itu yang salah? Adakah dalam Islam ni, bila kita nak mengamalkan sesuatu perintah Allah, mesti sudah sempurna perintah yang lain baru boleh lakukan perintah seterusnya?
Semoga sesiapa yang post ana kali ini,dapat memahami keadaan ana..jangan lah lagi mengatakan..memakai purdahperlu  tinggi ilmunya,baik imannya ... kerna ana juga sedang berusaha ke arah itu..
Berpurdah?ia pilihan ana sekarang..memakai purdah adalah menjadi cita-cita ana sejak di bangku sekolah lagi,namun untuk melaksanakannya pada masa itu..belum kuat lagi. Sekarang setelah memakai purdah,bermacam-macam yang ana tempuhi.Walaupun baru sebulan memakainya.
Sehinggalah hari ini,ada yang menanyakan,”hai ...…

main rebana :)

Rebana ialah sejenis alat muzik tradisional yang sering dimainkan bagi mengiringi lagu-lagubudaya.
Bagi masyarakat Melayu di negeri Pahang, permainan rebana sangat popular, terutamanya di kalangan penduduk di sekitar Sungai Pahang. Tepukan rebana adalah bagi mengiringi lagu-lagu tradisional seperti indong-indong dan pelanduk-pelanduk.
Selain daripada rebana bersaiz biasa, terdapat juga rebana besar yang dimainkan pada hari keraian bagi pertandingan menghasilkan bunyi dan irama yang dikenali sebagai Rebana Ubi.

Ahad yg lalu anak sepupu kahwin..ana ikut bersama suami...best tgk mak main rebana bersama saudara mara dan teman2nya :)...tapi ana terlupa ambil pic orang kawin tu..hikhik..setahu ana,anak sepupu mak ana berkahwin dengan lelaki dari kuwait yg baru setahun sahaja memeluk agama ISLAM..semoga perhubungan mereka hingga ke sana..amin


Nebulizer

Pengalaman itu bermakna dari hanya kedengaran :)

20-21 ogos aritu,ana ditakdirkan men’join’ ESQ.Mula2 memg ana agk menentang habis program ni.Bagi ana ianya hanya motivasi biasa yg kita boleh perolehi kat mana2 anjuran motivasi yg lain atau pun kalu inginkan ilmu agama bukan ke kita boleh pergi ke masjid2,surau,join majlis ilmu atau pun senang gi je pondok…namun akhirnya apabila di ats nasihat,pandangan dan kata2 semangat oleh org2 yg berdekatan dgn ana,akhirnya ana pasrah heheheeh..
Mula2 sampai je kat hotel Flamingo pagi tu,ana dah pikir nak lari hehehe…dah la awl pagi pas Subuh kena siap2 tanat ramai pulak nanti bila time pendaftaran..adesss.. Habis je proses pendaftaran,ana pun melangkah masuk ke dewan flamingo.Ana difahamkan seramai 300 orang pendaftar baru pada hari tu..Alumni nya pulak ramai jugaklah yg dating,tapi tak masuk sekali dalam dewan tu.Mereka ditempatkan ditingkat ats..termasuklah suami ku yg memegang title alumni..haish..
Akhirnya tibalah masa yg dinanti..mula2 ana agk boring..mgkin keikhlasan belum sepenuhnya di…

dihati ini Hanya Tuhan yang tahu..

Alhamdulillah..semalam berbuka bersama keluarga sebelah suami dan bersama anak2 yatim...hati kecil ini terdetik sebenarnya,aku beruntung punya mak dan ayah..namun mereka..teringat hadis
Dari Abu Hurairah r.a katanya, Rasulullah s.a.w bersabda:”Orang-orang yang bertanggungjawab mengurus anak yatim, baik dari keluarga sendiri atau tidak, maka aku dan dia seperti dua ini di syurga kelak.” Dan baginda memberi isyarat dengan merapatkan jari telunjuk dan jari tengah (ertinya berdekatan).”



Akibat kematian ayah atau ibu, seorang anak akan merasakan suatu kekosongan dalam hidupnya. Kosong dari curahan kasih sayang dan segala aspek yang memenuhi keperluan hidup seperti makan, minum, pakaian, dan lain-lain. Ini menyebabkan seseorang anak yatim itu selalu dihantui oleh perasaan sedih dan hampa. Realiti yang ada di tengah masyarakat sekarang menunjukkan bahawa majoriti anak yatim yang tidak mendapat perhatian yang sewajarnya mengharungi kehidupan yang begitu sukar, menyedihkan dan t…